Workday-rekrytointijärjestelmän työnhakijakokemus
Järvi, Eini (2020)
Järvi, Eini
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714589
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan SOK:n uuden Workday-rekrytointijärjestelmän käyttäjäkokemusta yrityksen ulkoisten työnhakijoiden näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää ehdotuksia Workday-rekrytointijärjestelmän käyttäjäkokemuksen kehittämiseksi ja selvittää, mikä rekrytointijärjestelmässä on hyvää ja huonoa, vaikuttaako haettu työtehtävä rekrytointijärjestelmän käyttäjäkokemukseen ja miten mobiililaitteen käyttäjäkokemus eroaa näyttöpäätteen käyttäjäkokemuksesta. Kvantitatiivinen kyselytutkimus toteutettiin 21.3. - 17.4.2020 ja kyselyyn vastasi 40 ulkoista työnhakijaa. Kyselytutkimuksen vastausprosentti oli 31 prosenttia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Workday-rekrytointijärjestelmän käyttäjäkokemus oli tutkimukseen vastanneiden mielestä hyvä. Tutkimukseen vastanneista 90 prosenttia oli samaa tai täysin samaa mieltä järjestelmän helppokäyttöisyydestä. Lähes 90 prosenttia vastaajista piti työnhakulomakkeen täytössä helpoimpana asiana ansioluettelon liittämistä järjestelmään. Rekrytointijärjestelmän kehittämisen osalta tutkimukseen vastanneista 95 prosenttia oli sitä mieltä, että työhakemusta tulisi pystyä tarkastelemaan lähettämisen jälkeen.
Jatkokehittämisehdotuksiksi esitettiin asiakaskohtaisten konfigurointien kehittämistä niin, että työhakemusta pystyttäisiin tarkastelemaan ja päivittämään työhakemuksen lähettämisen jälkeen, LinkedIn-profiilin hyödyntämistä työnhaussa Apply With LinkedIn -painikkeen avulla, työkokemuksen täyttöä kuukausitasolla nykyisen päivätason sijaan ja mobiililaitteen hyödyntämistä työnhaussa niin, että mobiililaitteen käyttömahdollisuudesta kerrottaisiin työnhakijalle jo työpaikkailmoituksen yhteydessä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Workday-rekrytointijärjestelmän käyttäjäkokemus oli tutkimukseen vastanneiden mielestä hyvä. Tutkimukseen vastanneista 90 prosenttia oli samaa tai täysin samaa mieltä järjestelmän helppokäyttöisyydestä. Lähes 90 prosenttia vastaajista piti työnhakulomakkeen täytössä helpoimpana asiana ansioluettelon liittämistä järjestelmään. Rekrytointijärjestelmän kehittämisen osalta tutkimukseen vastanneista 95 prosenttia oli sitä mieltä, että työhakemusta tulisi pystyä tarkastelemaan lähettämisen jälkeen.
Jatkokehittämisehdotuksiksi esitettiin asiakaskohtaisten konfigurointien kehittämistä niin, että työhakemusta pystyttäisiin tarkastelemaan ja päivittämään työhakemuksen lähettämisen jälkeen, LinkedIn-profiilin hyödyntämistä työnhaussa Apply With LinkedIn -painikkeen avulla, työkokemuksen täyttöä kuukausitasolla nykyisen päivätason sijaan ja mobiililaitteen hyödyntämistä työnhaussa niin, että mobiililaitteen käyttömahdollisuudesta kerrottaisiin työnhakijalle jo työpaikkailmoituksen yhteydessä.