Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Simulaatio-oppiminen restonomiopinnoissa
Kokki, Reetaliisa (2020)
Kokki, Reetaliisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814642
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda simulaatio-oppimista osaksi restonomiopintoja Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyössä kuvataan, miten simulaatioharjoituksia voidaan käyttää osana restonomiopintoja. Näin ollen opinnäytetyön avulla lisätään restonomiopiskelijoiden ja opettajien tietämystä simulaatioharjoittelun hyödyntämisestä. Opinnäytetyö on toteutettu produktina, jonka toimeksiantaja on Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella ja laatia erilaisia simulaatioharjoituksia, joita voidaan käyttää osana restonomiopintoja.
Simulaatioilla tarkoitetaan erilaisia työelämää jäljitteleviä oppimistilanteita, joissa harjoitellaan tai ylläpidetään ammatissa tarvittavaa osaamista. Simulaatioiden on todettu olevan hyviä ja tehokkaita oppimisen muotoja käytännön taitojen, tiimi- ja vuorovaikutustaitojen sekä päätöksenteon oppimisessa. Simulaatiot ovat sovellettavissa minkä tahansa aiheen ja oppiaineen opettamiseen.
Simulaatio alkaa sillä, että opiskelijoiden kanssa käydään läpi simulaatioharjoituksen yleiset asiat ja harjoituksen alustus. Seuraavaksi toteutetaan itse simulaatioharjoitus, jonka tarkoitus on tuottaa opiskelijoille positiivinen oppimiskokemus. Tästä keskustellaan toiminnan jälkeisessä jälkipuintikeskustelussa. Simulaatioharjoituksen lopuksi käydään läpi asetetut oppimistavoitteet ja opiskelijoilta kysytään palautetta heidän oppimiskokemuksistaan sekä simulaatio-opetuksen toteutuksesta.
Opinnäytetyön teoriaosuus sisältää restonomiopintoihin sovellettavissa olevaa teoriatietoa simulaatio-oppimisesta, simulaatioharjoitusten vaiheista, simulaatioiden ohjaamisesta sekä opiskelijoiden ammatillisten taitojen kehittymisestä simulaatio-opetuksessa. Teoriatiedon, simulaatioharjoituksiin annettujen aihealueiden ja opinnäytetyön tekijän omien kokemusten pohjalta suunniteltiin opinnäytetyön produktina tuotetut kuusi erilaista simulaatioharjoitusta. Simulaatioiden tarkastuksessa on käytetty eri asiantuntijoiden apua. Simulaatioharjoituksista osa pilotoitiin Haaga-Helian Haagan kampuksella onnistuneesti ja hyvällä menestyksellä keväällä 2020. Palaute simulaatioharjoituksista oli positiivista. Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, sillä laadittuja simulaatioharjoituksia käytettiin ja tullaan myös jatkossa käyttämään osana restonomiopintoja. Opinnäytetyön produktina tuotetut simulaatioharjoitukset on suunniteltu Haaga-Helian Haagan kampuksen Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon sekä Matkailun liikkeenjohdon suomenkielisille koulutusohjelmille, mutta ne ovat sovellettavissa myös muiden koulutusohjelmien käyttöön.
Simulaatioilla tarkoitetaan erilaisia työelämää jäljitteleviä oppimistilanteita, joissa harjoitellaan tai ylläpidetään ammatissa tarvittavaa osaamista. Simulaatioiden on todettu olevan hyviä ja tehokkaita oppimisen muotoja käytännön taitojen, tiimi- ja vuorovaikutustaitojen sekä päätöksenteon oppimisessa. Simulaatiot ovat sovellettavissa minkä tahansa aiheen ja oppiaineen opettamiseen.
Simulaatio alkaa sillä, että opiskelijoiden kanssa käydään läpi simulaatioharjoituksen yleiset asiat ja harjoituksen alustus. Seuraavaksi toteutetaan itse simulaatioharjoitus, jonka tarkoitus on tuottaa opiskelijoille positiivinen oppimiskokemus. Tästä keskustellaan toiminnan jälkeisessä jälkipuintikeskustelussa. Simulaatioharjoituksen lopuksi käydään läpi asetetut oppimistavoitteet ja opiskelijoilta kysytään palautetta heidän oppimiskokemuksistaan sekä simulaatio-opetuksen toteutuksesta.
Opinnäytetyön teoriaosuus sisältää restonomiopintoihin sovellettavissa olevaa teoriatietoa simulaatio-oppimisesta, simulaatioharjoitusten vaiheista, simulaatioiden ohjaamisesta sekä opiskelijoiden ammatillisten taitojen kehittymisestä simulaatio-opetuksessa. Teoriatiedon, simulaatioharjoituksiin annettujen aihealueiden ja opinnäytetyön tekijän omien kokemusten pohjalta suunniteltiin opinnäytetyön produktina tuotetut kuusi erilaista simulaatioharjoitusta. Simulaatioiden tarkastuksessa on käytetty eri asiantuntijoiden apua. Simulaatioharjoituksista osa pilotoitiin Haaga-Helian Haagan kampuksella onnistuneesti ja hyvällä menestyksellä keväällä 2020. Palaute simulaatioharjoituksista oli positiivista. Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, sillä laadittuja simulaatioharjoituksia käytettiin ja tullaan myös jatkossa käyttämään osana restonomiopintoja. Opinnäytetyön produktina tuotetut simulaatioharjoitukset on suunniteltu Haaga-Helian Haagan kampuksen Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon sekä Matkailun liikkeenjohdon suomenkielisille koulutusohjelmille, mutta ne ovat sovellettavissa myös muiden koulutusohjelmien käyttöön.