Skolkuratorers upplevelser av ungdomars stödbehov
Salvén, Nea (2020)
Salvén, Nea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714416
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att kartlägga ungdomars stödbehov genom kuratorers upplevelser. Som metod i arbetet används ett frågeformulär med öppna frågor och informationen som samlas analyseras genom kvalitativ innehållsanalys. Forskningsfrågan för arbetet är: i vilka situationer behöver ungdomar stöd i skolan och i vardagen? Frågeformuläret skickades till kuratorer på andra stadiet i Helsingfors. På frågeformuläret svarade tio kuratorer. I svaren kommer det fram fyra olika huvudteman som ungdomar behöver kuratorns stöd i. Dessa teman är att bli självständig, psykisk hälsa, relationer och stöd i studier. Det kommer fram att unga behöver kuratorns stöd i diskussioner kring den egna identiteten men också praktiska ärenden som att hitta en bostad. Det kommer också fram att många unga upplever ensamhet, ångest, depression och andra känslor som relaterar till den psykiska hälsan. Unga har också olika relationer med till exempel sina vänner, sin familj och skolans personal vilka ibland står i konflikt och då vänder de sig till kuratorn. Stöd i studierna handlar ofta om till exempel motivationsbrist som leder till frånvaro eller andra svårigheter i skolgången och då kan kuratorn fungera som stöd. I fortsättningen kunde man forska kring skillnaderna på stödbehoven i yrkesskolor och gymnasier.