Kuljetusyrityksen kannattavuuden parantaminen
Viitala, Anumaija (2020)
Viitala, Anumaija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714507
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Kuljetusyritykset toimivat jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Kilpailu on kovaa, ja liiketoiminnasta on usein vaikea saada kannattavaa. Kustannukset muuttuvat nopeasti eikä muutosta voida viedä suoraan kuljetushintoihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää Kuljetusliike Mika Laakso Oy:lle keinoja kannattavuuden parantamiseksi, saada kerättyä tietoja polttoaineen kulutuksesta ajoneuvo- ja kuljettajakohtaisesti sekä luoda siihen liittyvä palkitsemisjärjestelmä. Tavoitteena oli myös havainnoida kuljetusyrityksen johtajan toimintatapaa ja sen vaikutusta kuljettajiin.
Kannattavuutta tutkittiin talouden tunnuslukujen avulla Kuljetusliike Mika Laakso Oy:n tilinpäätöksistä tilikausilta 2015–2019. Polttoaineen kulutuslukemia tutkittiin Scanian Fleet Management- ja Volvon Dynafleet -järjestelmistä. Johtajuutta havainnoitiin ulkopuolisen näkökulmasta. Lisäksi toteutettiin kysely kuljettajille ja haastateltiin toimitusjohtajaa.
Tuloksissa saatiin selville, että jokainen kuljettaja pystyi vaikuttamaan polttoaineen kulutukseen omalla ajotavallaan. Kuljettajien välinen ero polttoaineen keskikulutuksessa oli enimmillään jopa kymmenen prosenttia. Yrityksen vakavaraisuus oli hyvä ja maksuvalmius vakaalla tasolla. Kannattavuus oli kohtalaisella tasolla. Johtaminen oli demokraattista ja työntekijät luottivat johtajaan. Palaute ja muutoksista viestiminen olivat riittäviä.
Johtopäätöksenä oli, että taloudellisen ajon koulutus sekä kuljettajan ajotapa ja asenne vaikuttivat polttoaineen kulutukseen. Yksi huonosti kannattava kuljetustehtävä vaikutti negatiivisesti liiketoimintaan, tunnuslukuihin ja kannattavuuteen. Johtajan johtamistyyli ja hänen antamansa palaute kannustivat kuljettajia omassa työssään. Opinnäytetyön tulosten perusteella seurantajärjestelmiä lisätään yrityksessä.
Kuljetusyritykset toimivat jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Kilpailu on kovaa, ja liiketoiminnasta on usein vaikea saada kannattavaa. Kustannukset muuttuvat nopeasti eikä muutosta voida viedä suoraan kuljetushintoihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää Kuljetusliike Mika Laakso Oy:lle keinoja kannattavuuden parantamiseksi, saada kerättyä tietoja polttoaineen kulutuksesta ajoneuvo- ja kuljettajakohtaisesti sekä luoda siihen liittyvä palkitsemisjärjestelmä. Tavoitteena oli myös havainnoida kuljetusyrityksen johtajan toimintatapaa ja sen vaikutusta kuljettajiin.
Kannattavuutta tutkittiin talouden tunnuslukujen avulla Kuljetusliike Mika Laakso Oy:n tilinpäätöksistä tilikausilta 2015–2019. Polttoaineen kulutuslukemia tutkittiin Scanian Fleet Management- ja Volvon Dynafleet -järjestelmistä. Johtajuutta havainnoitiin ulkopuolisen näkökulmasta. Lisäksi toteutettiin kysely kuljettajille ja haastateltiin toimitusjohtajaa.
Tuloksissa saatiin selville, että jokainen kuljettaja pystyi vaikuttamaan polttoaineen kulutukseen omalla ajotavallaan. Kuljettajien välinen ero polttoaineen keskikulutuksessa oli enimmillään jopa kymmenen prosenttia. Yrityksen vakavaraisuus oli hyvä ja maksuvalmius vakaalla tasolla. Kannattavuus oli kohtalaisella tasolla. Johtaminen oli demokraattista ja työntekijät luottivat johtajaan. Palaute ja muutoksista viestiminen olivat riittäviä.
Johtopäätöksenä oli, että taloudellisen ajon koulutus sekä kuljettajan ajotapa ja asenne vaikuttivat polttoaineen kulutukseen. Yksi huonosti kannattava kuljetustehtävä vaikutti negatiivisesti liiketoimintaan, tunnuslukuihin ja kannattavuuteen. Johtajan johtamistyyli ja hänen antamansa palaute kannustivat kuljettajia omassa työssään. Opinnäytetyön tulosten perusteella seurantajärjestelmiä lisätään yrityksessä.
