Abiturienttien asenteet sijoittamista kohtaan Uudellamaalla
Vuokko, Timi (2020)
Vuokko, Timi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814892
Tiivistelmä
Nuoret ovat nykyään yhtä aktiivisia sijoittajia kuin vanhemmat ikäluokat. Silti nuorten taloustaidot huolestuttavat siinä määrin, että vuonna 2019 julkisessa keskustelussa vaadittiin taloustietoa erilliseksi oppiaineeksi kouluihin jopa kansalaisaloitteella. Sijoittamalla nuoret voivat parantaa taloudellista asemaansa, mutta heillä on riskinä sortua irrationaalisiin sijoituspäätöksiin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää abiturienttien asenteita sijoittamista kohtaan. Vallalla olevat talousteoriat lähtevät oletuksesta, että sijoittaja tekee päätöksiä rationaalisesti ja kylmähermoisesti. Tosiasiassa sijoittamisen taustalla vaikuttavat jatkuvasti myös psykologiset mallit ja asenteet, joiden yleisyyttä ja ilmenemismuotoja tutkimus pyrkii selvittämään. Asenteiden lisäksi tutkimuksessa mitataan abiturienttien sijoittamista ja siihen liittyviä mielikuvia, suhtautumista riskinottoon sekä mielipidettä koulujen talousopetuksen lisäämisestä.
Työn tietoperustassa käsitellään sijoittamisen yleisiä pääperiaatteita ja joitakin nuorille ominaisia sijoitusinstrumentteja. Siinä perehdytään myös aikaisempiin tutkimuksiin koskien suomalaisten ja nuorten sijoituskäyttäytymistä sekä heidän talousosaamistaan -ja asenteitaan. Lisäksi käydään läpi käyttäytymistaloustieteen psykologisia malleja ja asenteen muodostumisen teoriaa.
Tutkimusmenetelmänä oli määrällinen tutkimus, jonka tiedonkeruumenetelmä oli kyselylomake. Tutkimus suoritettiin lukion X abiturienteille Uudellamaalla. Paperisella kyselylomakkeella tavoitettiin yhteensä 70 vastaajaa. Lomake laadittiin Microsoft Office Wordilla, ja aineisto koottiin ja analysoitiin Microsoft Office Excelissä. Asenteita mitattiin pääasiassa Likertin mielipideasteikolla.
Tutkimuksessa selvisi, että abiturienteista kolmasosalla on sijoituksia ja suurin osa tuntee lähipiiristään jonkun sijoittajan. He kokivat sijoittamisen kannattavana ja sijoitustuotteiden tarjonnan monipuolisena. Sijoituskohteeltaan naiset odottivat enemmän eettisyyttä kuin miehet. Molemmat odottivat kouluilta lisää talousopetusta. Houkuttelevin sijoituskohde olivat osakkeet. Abiturienttien mukaan aktiivinen kaupankäynti auttaa sijoittamisessa menestymiseen, mutta lauman mukana meneminen ei. Mielikuvat ja asenteet sijoittamista kohtaan olivat positiivisia.
Abiturientit tunnistivat sijoittamiseen liittyvän riskejä, jotka he halusivat pitää matalina. Sijoittaessaan he suosivat riskien hajauttamista. Sijoittamisen psykologisista haasteista suurimpana abiturientit kokivat tappiokammon. Aiheesta voidaan suorittaa jatkotutkimusta esimerkiksi tutkimalla muidenkin ryhmien asenteita sijoittamista kohtaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää abiturienttien asenteita sijoittamista kohtaan. Vallalla olevat talousteoriat lähtevät oletuksesta, että sijoittaja tekee päätöksiä rationaalisesti ja kylmähermoisesti. Tosiasiassa sijoittamisen taustalla vaikuttavat jatkuvasti myös psykologiset mallit ja asenteet, joiden yleisyyttä ja ilmenemismuotoja tutkimus pyrkii selvittämään. Asenteiden lisäksi tutkimuksessa mitataan abiturienttien sijoittamista ja siihen liittyviä mielikuvia, suhtautumista riskinottoon sekä mielipidettä koulujen talousopetuksen lisäämisestä.
Työn tietoperustassa käsitellään sijoittamisen yleisiä pääperiaatteita ja joitakin nuorille ominaisia sijoitusinstrumentteja. Siinä perehdytään myös aikaisempiin tutkimuksiin koskien suomalaisten ja nuorten sijoituskäyttäytymistä sekä heidän talousosaamistaan -ja asenteitaan. Lisäksi käydään läpi käyttäytymistaloustieteen psykologisia malleja ja asenteen muodostumisen teoriaa.
Tutkimusmenetelmänä oli määrällinen tutkimus, jonka tiedonkeruumenetelmä oli kyselylomake. Tutkimus suoritettiin lukion X abiturienteille Uudellamaalla. Paperisella kyselylomakkeella tavoitettiin yhteensä 70 vastaajaa. Lomake laadittiin Microsoft Office Wordilla, ja aineisto koottiin ja analysoitiin Microsoft Office Excelissä. Asenteita mitattiin pääasiassa Likertin mielipideasteikolla.
Tutkimuksessa selvisi, että abiturienteista kolmasosalla on sijoituksia ja suurin osa tuntee lähipiiristään jonkun sijoittajan. He kokivat sijoittamisen kannattavana ja sijoitustuotteiden tarjonnan monipuolisena. Sijoituskohteeltaan naiset odottivat enemmän eettisyyttä kuin miehet. Molemmat odottivat kouluilta lisää talousopetusta. Houkuttelevin sijoituskohde olivat osakkeet. Abiturienttien mukaan aktiivinen kaupankäynti auttaa sijoittamisessa menestymiseen, mutta lauman mukana meneminen ei. Mielikuvat ja asenteet sijoittamista kohtaan olivat positiivisia.
Abiturientit tunnistivat sijoittamiseen liittyvän riskejä, jotka he halusivat pitää matalina. Sijoittaessaan he suosivat riskien hajauttamista. Sijoittamisen psykologisista haasteista suurimpana abiturientit kokivat tappiokammon. Aiheesta voidaan suorittaa jatkotutkimusta esimerkiksi tutkimalla muidenkin ryhmien asenteita sijoittamista kohtaan.