Kestävyyden näkyminen Porvoon majoituspalveluiden viestinnässä
Kulojoki, Saara (2020)
Kulojoki, Saara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814935
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitiin kestävyyttä sekä sen viestintää ja miten ne näkyvät porvoolaisissa majoituspalveluissa. Porvoo on kesä- ja ruokakaupunkina tunnettu kaupunki Uudellamaalla ja vuosittain siellä käy noin miljoona matkailijaa. Porvoo on valittu mukaan Sustainable Travel Finland -ohjelmaa, jonka tavoitteena on lisätä kestävää matkailua Suomessa. Opinnäytetyö tehtiin keväällä 2020 eikä sitä tehty toimeksiantona.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kestävää kehitystä, kestävää matkailua sekä majoituspalveluita ja kuinka yritykset voivat viestiä niistää. Sosiaalinen media ja jatkuvan tiennonsaanti on nostanut ihmisoikeudet ja ilmastonmuutoksen esille ja ihmiset ovat alkaneet kiinnittämään enemmän huomiota jokapäiväisiin valintoihinsa. Myös kestävästi tehtävien matkojen määrä on lisääntynyt.
Opinnäytetyössä tutkimuksen kohteena oleviksi majoituspalveluiksi valittiin kymmenen erilaista majoituspalvelua, joiden kestävyysviestintää tutkittiin sisällönanalyysin avulla. Sisältöä tutkittiin pääasiassa majoituspalveluiden nettisivuilta ja sosiaalisesta mediasta. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään mitä ja miten porvoolaiset majoituspalvelut viestivät kestävyydestä. Tutkimuksessa myös kartoitettiin yleisiä teemoja, mitä kestävyyden viestimisessä tuli esille. Tämän lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin kuinka helposti yritysten kestävyystoimista löytää tietoa.
Tuloksessa pääteltiin, että monelle majoituspalvelulle kestävyys ei ole viestinnän perusteella yksi tärkeimmistä arvoista. Haikon Kartano ilmeni ainoaksi ympäristömerkin omaavaksi hotelliksi ja sen lisäksi muutama majoituspalvelu mainitsi kestävyyden tai ekologisuuden nettisivuillaan tai sosiaalisessa mediassaan. Lähiruoka ja paikalliset yhteistyökumppanit nousivat pääosaan majoitusyritysten kestävyystoimista. Paikallisuus ja lähiruoka kertoivat myös laadusta ja moni näistä yrityksistä tarjosikin myös ryhmäpalveluita ja mahdollisuutta juhlien järjestykseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kestävää kehitystä, kestävää matkailua sekä majoituspalveluita ja kuinka yritykset voivat viestiä niistää. Sosiaalinen media ja jatkuvan tiennonsaanti on nostanut ihmisoikeudet ja ilmastonmuutoksen esille ja ihmiset ovat alkaneet kiinnittämään enemmän huomiota jokapäiväisiin valintoihinsa. Myös kestävästi tehtävien matkojen määrä on lisääntynyt.
Opinnäytetyössä tutkimuksen kohteena oleviksi majoituspalveluiksi valittiin kymmenen erilaista majoituspalvelua, joiden kestävyysviestintää tutkittiin sisällönanalyysin avulla. Sisältöä tutkittiin pääasiassa majoituspalveluiden nettisivuilta ja sosiaalisesta mediasta. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään mitä ja miten porvoolaiset majoituspalvelut viestivät kestävyydestä. Tutkimuksessa myös kartoitettiin yleisiä teemoja, mitä kestävyyden viestimisessä tuli esille. Tämän lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin kuinka helposti yritysten kestävyystoimista löytää tietoa.
Tuloksessa pääteltiin, että monelle majoituspalvelulle kestävyys ei ole viestinnän perusteella yksi tärkeimmistä arvoista. Haikon Kartano ilmeni ainoaksi ympäristömerkin omaavaksi hotelliksi ja sen lisäksi muutama majoituspalvelu mainitsi kestävyyden tai ekologisuuden nettisivuillaan tai sosiaalisessa mediassaan. Lähiruoka ja paikalliset yhteistyökumppanit nousivat pääosaan majoitusyritysten kestävyystoimista. Paikallisuus ja lähiruoka kertoivat myös laadusta ja moni näistä yrityksistä tarjosikin myös ryhmäpalveluita ja mahdollisuutta juhlien järjestykseen.