Royal Lohi Oy:n yritysilmeen suunnittelu
Volanen, Roosa (2020)
Volanen, Roosa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052815006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052815006
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella sopiva yritysilme Royal Lohi Oy:lle, jonka toimenkuvaan kuuluu skotlantilaisen lohen tuonti ja lohesta valmistettavien tuotteiden myynti Suomeen. Opinnäytetyössä tutkittiin yritysilmettä, millaisia yritysilmeitä kilpailevilla yrityksillä on ja millä keinoin kilpailijoiden visuaaliset ilmeet eroavat toisistaan. Työ käsittää yrityksen tunnuksen suunnittelun sekä värien ja typografian määrittelyn. Opinnäytetyö on produktiivinen ja tutkii aihetta kvalitatiivisten eli laadullisten menetelmien avulla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella kilpailijoista erottuva yritysilme, joka kuvastaa Royal Lohen arvoja. Royal Lohi Oy:llä ei ollut aiempaa tunnusta tai visuaalista ilmettä. Teoria-osuus alkaa yrityksen ja tutkimusmenetelmien esittelyllä ja työn lähtökohtien kartoittamisesta. Seuraavaksi aihetta tutkitaan semioottisen kuva-analyysin ja vertailevan tutkimuksen avulla. Tämän jälkeen kuvataan työn prosessia luonnoksista valmiiksi yritysilmeeksi. Prosessiosuudessa käsitellään tunnuksen suunnittelua, valittua värimaailmaa ja typografiaa sekä lopuksi koottua graafista ohjeistusta.
Työn lopputuloksena on yritysilme, joka vastaa asiakkaan toiveita ja tarpeita. Luotu yritysilme sisältää yrityksen tunnuksen, valitut värit ja typografian sekä graafisen ohjeiston. Yritysilmeellä välitetään haluttu viesti ja ilmennetään yrityksen identiteettiä visuaalisin keinoin. Yritysilmeen avulla voidaan erottua kilpailevista yrityksistä ja kiinnittää kohderyhmän huomio omaan yritykseen. Luotu graafinen ohjeisto takaa ilmeen yhdenmukaisuuden kaikissa käyttötarkoituksissa. The objective of the thesis was to design a visual identity that differs from competing companies for Royal Lohi Oy which is a new company producing Scottish salmon products and exporting them to Finland. The thesis is practice-based and uses qualitative research methods. The thesis examines visual identity and the visual means to separate one’s company from others and the corporate identities other companies in the same industry have.
The commissioner had no previous visual identity or logo. The study was conducted by means of semiotic image analysis and the comparative research method. In the practice-based part of the thesis, a description of logo design from sketches to final design is presented, the choice of colors and typography is explained and finally all elements are gathered into a style guide.
As a result of the thesis, a visual identity that meets the commissioner’s needs and wishes was created for Royal Lohi Oy. This includes the logo design, choice of colors and typography. The style guide presents all elements of corporate identity and includes guidelines on how to use the visual identity.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella kilpailijoista erottuva yritysilme, joka kuvastaa Royal Lohen arvoja. Royal Lohi Oy:llä ei ollut aiempaa tunnusta tai visuaalista ilmettä. Teoria-osuus alkaa yrityksen ja tutkimusmenetelmien esittelyllä ja työn lähtökohtien kartoittamisesta. Seuraavaksi aihetta tutkitaan semioottisen kuva-analyysin ja vertailevan tutkimuksen avulla. Tämän jälkeen kuvataan työn prosessia luonnoksista valmiiksi yritysilmeeksi. Prosessiosuudessa käsitellään tunnuksen suunnittelua, valittua värimaailmaa ja typografiaa sekä lopuksi koottua graafista ohjeistusta.
Työn lopputuloksena on yritysilme, joka vastaa asiakkaan toiveita ja tarpeita. Luotu yritysilme sisältää yrityksen tunnuksen, valitut värit ja typografian sekä graafisen ohjeiston. Yritysilmeellä välitetään haluttu viesti ja ilmennetään yrityksen identiteettiä visuaalisin keinoin. Yritysilmeen avulla voidaan erottua kilpailevista yrityksistä ja kiinnittää kohderyhmän huomio omaan yritykseen. Luotu graafinen ohjeisto takaa ilmeen yhdenmukaisuuden kaikissa käyttötarkoituksissa.
The commissioner had no previous visual identity or logo. The study was conducted by means of semiotic image analysis and the comparative research method. In the practice-based part of the thesis, a description of logo design from sketches to final design is presented, the choice of colors and typography is explained and finally all elements are gathered into a style guide.
As a result of the thesis, a visual identity that meets the commissioner’s needs and wishes was created for Royal Lohi Oy. This includes the logo design, choice of colors and typography. The style guide presents all elements of corporate identity and includes guidelines on how to use the visual identity.