Pelin graafisen ilmeen suunnittelu
Kämppi, Miro (2020)
Kämppi, Miro
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814854
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä tutkimustyötä videopelin graafisesta suunnittelusta. Työn aikana opittiin, mitä hyvä graafinen suunnittelu on ja mikä sen määrittää. Työssä tullaan käymään läpi pelinkehityksen vaiheita ja graafisen suunnittelijan vaadittavia taitoja videopelin kehitysprosessissa. Työn lopuksi luodaan suunnitelma käyttöliittymästä geneeristä roolipeliä varten.
Työn teoreettisessa osuudessa käydään läpi videopelin kehitystiimin roolit sekä kehitystiimissä työskenteleminen graafisen suunnittelijan näkökulmasta. Tässä osassa myös käydään läpi graafista suunnittelua yleisesti sekä verrataan kahta aivan erilaista graafista tyyliä käyttöliittymäsuunnittelussa. Luvussa myös pohditaan, mikä näistä tyyleistä tekee toimivan ja miksi juuri kyseistä tyyliä käytettäisiin projektissa. Osuudessa myös tutkitaan graafista tyyliä yleisemmällä tasolla sekä estetiikan ja muotojen merkitystä suunnittelun apuna. Lopuksi käydään läpi immersiota: Mitä se tarkoittaa, miten se luodaan ja miten graafinen suunnittelu siihen liittyy.
Käytännön osuudessa luodaan suunnitelma videopelin käyttöliittymää varten Adobe Photoshop -ohjelmaa käyttäen vaihe kerrallaan. Osiossa piirretään elementtejä, verrataan niitä jo valmiina löytyviin vastaaviin elementteihin ja pohditaan sitä, miten näitä elementtejä lähdetään suunnittelemaan.
Lopulliseksi työksi valmistui kuvamuotoinen suunnitelma, jossa pelinäkymän päälle on asteltu esimerkki elementtejä esittämään valmista toteutusta suunnitelman muodossa. Suunnitelma perustuu tekemääni tutkimukseen. Käyttöliittymä on nopea käyttää sekä helppo ymmärtää. Tutkimus auttoi ymmärtämään miten monesta eri asiasta onnistunut käyttöliittymä koostuu ja miten sellainen toteutetaan käytännössä.
Työn teoreettisessa osuudessa käydään läpi videopelin kehitystiimin roolit sekä kehitystiimissä työskenteleminen graafisen suunnittelijan näkökulmasta. Tässä osassa myös käydään läpi graafista suunnittelua yleisesti sekä verrataan kahta aivan erilaista graafista tyyliä käyttöliittymäsuunnittelussa. Luvussa myös pohditaan, mikä näistä tyyleistä tekee toimivan ja miksi juuri kyseistä tyyliä käytettäisiin projektissa. Osuudessa myös tutkitaan graafista tyyliä yleisemmällä tasolla sekä estetiikan ja muotojen merkitystä suunnittelun apuna. Lopuksi käydään läpi immersiota: Mitä se tarkoittaa, miten se luodaan ja miten graafinen suunnittelu siihen liittyy.
Käytännön osuudessa luodaan suunnitelma videopelin käyttöliittymää varten Adobe Photoshop -ohjelmaa käyttäen vaihe kerrallaan. Osiossa piirretään elementtejä, verrataan niitä jo valmiina löytyviin vastaaviin elementteihin ja pohditaan sitä, miten näitä elementtejä lähdetään suunnittelemaan.
Lopulliseksi työksi valmistui kuvamuotoinen suunnitelma, jossa pelinäkymän päälle on asteltu esimerkki elementtejä esittämään valmista toteutusta suunnitelman muodossa. Suunnitelma perustuu tekemääni tutkimukseen. Käyttöliittymä on nopea käyttää sekä helppo ymmärtää. Tutkimus auttoi ymmärtämään miten monesta eri asiasta onnistunut käyttöliittymä koostuu ja miten sellainen toteutetaan käytännössä.