Sonaatti kahdelle viululle op. 56 : kurkistus Prokofjevin 1930-luvun musiikkiin
Koivisto, Elias (2020)
Koivisto, Elias
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814842
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella Sergei Prokofjevin elämää, sävellystyyliä, sävellystyylissä 1930-luvulla tapahtunutta kehitystä ja Prokofjevin vuonna 1932 säveltämää kahden viulun sonaattia op. 56 esimerkkiteoksena tuosta tyylillisestä kehityksestä. Prokofjevin kahden viulun sonaattia tutkitaan lisäksi hieman viulistisesta näkökulmasta viulistisia haasteita käsittelevän osion ja harjoitusprosessia kuvaavan osion avulla.
Prokofjevin elämää tarkastellaan kolmen eri ajanjakson avulla. Ensimmäinen ajanjakso kattaa Prokofjevin Venäjällä viettämät vuodet 1891–1914, toinen ajanjakso Prokofjevin Yhdysvalloissa ja Euroopassa viettämät vuodet 1914–1936 ja kolmas ajanjakso Prokofjevin Neuvostoliitossa viettämät vuodet 1936–1953. Prokofjevin sävellystyyliä hahmotellaan sekä yleisellä tasolla että tarkemmin 1930-luvun tyylillisen kehityksen kautta. Tuota Prokofjevin musiikissa 1930-luvulla tapahtunutta tyylillistä kehitystä havainnoidaan Prokofjevin vuonna 1932 säveltämän kahden viulun sonaatin osakohtaisen tarkastelun kautta nuottiesimerkkejä hyödyntäen.
Tämä työ oli alkujaan tarkoitus toteuttaa taidetekotyyppisenä työnä, jossa tämän kirjallisen osuuden lisäksi olisi ollut tallenne Prokofjevin kahden viulun sonaatista. Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen takia äänitteen tekeminen ei kuitenkaan ollut mahdollista. Äänitteen puuttumisesta huolimatta tämän työn lopussa sonaattia tarkastellaan myös viulistisesta näkökulmasta sen teknisten haasteiden ja tallenteen tekoon tähtäävän harjoitusprosessin kautta.
Prokofjevin elämää tarkastellaan kolmen eri ajanjakson avulla. Ensimmäinen ajanjakso kattaa Prokofjevin Venäjällä viettämät vuodet 1891–1914, toinen ajanjakso Prokofjevin Yhdysvalloissa ja Euroopassa viettämät vuodet 1914–1936 ja kolmas ajanjakso Prokofjevin Neuvostoliitossa viettämät vuodet 1936–1953. Prokofjevin sävellystyyliä hahmotellaan sekä yleisellä tasolla että tarkemmin 1930-luvun tyylillisen kehityksen kautta. Tuota Prokofjevin musiikissa 1930-luvulla tapahtunutta tyylillistä kehitystä havainnoidaan Prokofjevin vuonna 1932 säveltämän kahden viulun sonaatin osakohtaisen tarkastelun kautta nuottiesimerkkejä hyödyntäen.
Tämä työ oli alkujaan tarkoitus toteuttaa taidetekotyyppisenä työnä, jossa tämän kirjallisen osuuden lisäksi olisi ollut tallenne Prokofjevin kahden viulun sonaatista. Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen takia äänitteen tekeminen ei kuitenkaan ollut mahdollista. Äänitteen puuttumisesta huolimatta tämän työn lopussa sonaattia tarkastellaan myös viulistisesta näkökulmasta sen teknisten haasteiden ja tallenteen tekoon tähtäävän harjoitusprosessin kautta.