Sukupuolisensitiivinen varhaiskasvatus: Kirjallisuuskatsaus
Kiukkonen, Janika (2020)
Kiukkonen, Janika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814917
Tiivistelmä
Sukupuolisensitiivinen varhaiskasvatus mainittiin ensimmäisen kerran Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa vuonna 2016. Perusteissa määrättiin, että varhaiskasvatus on sukupuolisensitiivistä. Sukupuolisensitiivisen varhaiskasvatuksen tavoite on lasten tasa-arvon toteutuminen. Sukupuolisensitiivisyyteen liittyy paljon ennakkoluuloja ja jopa väärää tietoa, eikä sukupuolisensitiivisyys käsitteenä ole vielä varhaiskasvatusalallakaan kaikille tuttu.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla sitä, mitä sukupuolisensitiivisellä kasvatuksella tarkoitetaan erityisesti varhaiskasvatuksen kontekstissa ja miten sen merkitystä perustellaan. Kirjallisuuskatsauksen avulla tutkittiin myös sitä, millaisia sukupuolittuneita käytäntöjä varhaiskasvatuksessa esiintyy.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin sukupuolisensitiivistä varhaiskasvatusta, sukupuoli-identiteetin kehittymistä, sukupuolirooleja ja -stereotypioita sekä sukupuolen moninaisuutta. Teoriaosuudessa käsitellään myös sukupuolisensitiivisen kasvatuksen juuria.
Kuvailevaan kirjallisuuskatsaukseen etsittiin aineistoa eri tietokannoista suomeksi ja englanniksi. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin yhteensä 13 tutkimusta, artikkelia tai raporttia, joista neljä on englanniksi ja yhdeksän suomeksi. Tutkimukset on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysia mukaillen.
Analyysin tulosten mukaan sukupuolisensitiivinen kasvatus on tärkeä osa tasa-arvoisen varhaiskasvatuksen tavoitteen toteutumista. Lapsen sukupuoli-identiteetti kehittyy erityisesti lapsen varhaisvuosina, joten varhaiskasvatuksen henkilökunnan täytyy oppia tunnistamaan ja tiedostamaan sukupuolistereotypioihin ja -rooleihin perustuvat käytännöt päiväkodin arjessa. Sukupuolisensitiivinen varhaiskasvatus tukee lapsen positiivisen minäkuvan ja identiteetin kehitystä. Varhaiskasvatuksen sukupuolittuneet käytännöt näkyvät muun muassa erilaisissa vuorovaikutus- ja leikkitilanteissa sekä tilojen ja välineiden jakautumisessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla sitä, mitä sukupuolisensitiivisellä kasvatuksella tarkoitetaan erityisesti varhaiskasvatuksen kontekstissa ja miten sen merkitystä perustellaan. Kirjallisuuskatsauksen avulla tutkittiin myös sitä, millaisia sukupuolittuneita käytäntöjä varhaiskasvatuksessa esiintyy.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin sukupuolisensitiivistä varhaiskasvatusta, sukupuoli-identiteetin kehittymistä, sukupuolirooleja ja -stereotypioita sekä sukupuolen moninaisuutta. Teoriaosuudessa käsitellään myös sukupuolisensitiivisen kasvatuksen juuria.
Kuvailevaan kirjallisuuskatsaukseen etsittiin aineistoa eri tietokannoista suomeksi ja englanniksi. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin yhteensä 13 tutkimusta, artikkelia tai raporttia, joista neljä on englanniksi ja yhdeksän suomeksi. Tutkimukset on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysia mukaillen.
Analyysin tulosten mukaan sukupuolisensitiivinen kasvatus on tärkeä osa tasa-arvoisen varhaiskasvatuksen tavoitteen toteutumista. Lapsen sukupuoli-identiteetti kehittyy erityisesti lapsen varhaisvuosina, joten varhaiskasvatuksen henkilökunnan täytyy oppia tunnistamaan ja tiedostamaan sukupuolistereotypioihin ja -rooleihin perustuvat käytännöt päiväkodin arjessa. Sukupuolisensitiivinen varhaiskasvatus tukee lapsen positiivisen minäkuvan ja identiteetin kehitystä. Varhaiskasvatuksen sukupuolittuneet käytännöt näkyvät muun muassa erilaisissa vuorovaikutus- ja leikkitilanteissa sekä tilojen ja välineiden jakautumisessa.