Pienpanimon tehtaanmyymälän markkinointiviestinnän kehittäminen. Case company: Vallilan Panimo
Alestalo, Fanny; Haverinen, Anni-Marika (2020)
Alestalo, Fanny
Haverinen, Anni-Marika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814941
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Vallilan Panimolle, joka on Helsingissä vuonna 2015 perustettu pienpanimo. Työssä keskityttiin toimeksiantajan toiveesta tarkemmin yrityksen tehtaanmyymälään. Opinnäytetyöllä oli kaksi keskeistä tavoitetta. Ensimmäinen tavoite oli tarjota toimeksiantajalle tietoa markkinointiviestinnästä sekä opastusta sen kehittämiseen. Toisena tavoitteena oli tarjota tietoa siitä, mihin markkinointiviestinnän kanaviin Vallilan Panimon kannattaa keskittää omat resurssinsa lisätäkseen tehtaanmyymälän tunnettavuutta. Tavoitteisiin pyrittiin vastaamaan niin teorian, kuin asiakaskyselyn avulla. Asiakaskyselyssä haluttiin varsinkin selvittää millaisia tehtaanmyymälän asiakkaat ovat, mitä kautta he saivat tiedon tehtaanmyymälästä, sekä mitä markkinointiviestinnän kanavia pitkin heidät tavoittaa parhaiten.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui markkinointiviestintään ja sen suunnitteluun liittyvästä kirjallisuudesta. Työssä käsiteltiin markkinointiviestinnän teorioita, joita havainnollistettiin ja selkeytettiin työssä kuvioin sekä taulukoin.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Aikavälillä 30.3.-4.5. toteutettiin sturkturoitu Webropol-pohjainen kysely, joka kohdistettiin tehtaanmyymälän asiakkaille. Kerätty aineisto analysoitiin Excel-ohjelmistolla ja niistä luotiin selkeät erilliset Excel-kuviot.
Opinnäytetyön markkinointiviestinnän tietopaketin kautta toimeksiantajayritys sai laajaa opastusta, jonka avulla kehittää tehtaanmyymälän markkinointiviestintää. Opinnäytetyön tutkimuksen avulla saatiin selville Vallilan Panimolle suotuisimmat markkinointiviestinnän kanavat tehtaanmyymälän tunnettavuuden lisäämiseksi. Asiakaskysely tuotti toimeksiantajan näkökulmasta arvokasta tietoa tehtaanmyymälän markkinointiviestinnän kehittämiseksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui markkinointiviestintään ja sen suunnitteluun liittyvästä kirjallisuudesta. Työssä käsiteltiin markkinointiviestinnän teorioita, joita havainnollistettiin ja selkeytettiin työssä kuvioin sekä taulukoin.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Aikavälillä 30.3.-4.5. toteutettiin sturkturoitu Webropol-pohjainen kysely, joka kohdistettiin tehtaanmyymälän asiakkaille. Kerätty aineisto analysoitiin Excel-ohjelmistolla ja niistä luotiin selkeät erilliset Excel-kuviot.
Opinnäytetyön markkinointiviestinnän tietopaketin kautta toimeksiantajayritys sai laajaa opastusta, jonka avulla kehittää tehtaanmyymälän markkinointiviestintää. Opinnäytetyön tutkimuksen avulla saatiin selville Vallilan Panimolle suotuisimmat markkinointiviestinnän kanavat tehtaanmyymälän tunnettavuuden lisäämiseksi. Asiakaskysely tuotti toimeksiantajan näkökulmasta arvokasta tietoa tehtaanmyymälän markkinointiviestinnän kehittämiseksi.