Konceptplanering av BONDA!-projektet
Lillbåsk, Jessica (2020)
Lillbåsk, Jessica
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915046
Tiivistelmä
I detta examensarbete beskrivs processen kring konceptplaneringen av projektet BONDA!. BONDA! är ett projekt vid yrkeshögskolan Arcada, finansierat av Svenska Kulturfondens Hallå!-satsning. BONDA! är ett studentstyrt projekt vilket betyder att studerandena själv kan vara med och bestämma hur projektet ska se ut och hur det skautvecklas.
BONDA! projektets mål är att ge stöd vid inlärningen av svenska språket genom att publicera kortfilmer som är gjorda i samband med undervisningen på Arcada.
Examensarbetets syfte är att skapa ett koncept så att det väcker intresse hos BONDA!-målgruppen, som är svensklärare och elever från gymnasiet. Målet med detta examensarbete är att skapa ett fungerande koncept för BONDA! som är lättanvänt och flexibelt. Fokus har varit på att utveckla ett koncept som kan fungera som helhet inom projektet eller som man kan ta delar av beroende på hur projektet utvecklas i framtiden.
Det är också önskvärt att konceptet är lättförståeligt så att nya personer, som kommer i kontakt med projektet, kan lätt sätta sig in i projektet och använda delar eller konceptet som helhet. Examensarbetet utförs i form av praktikbaserad forskning och som metod används aktionsforskning.
Resultatet av detta examensarbete är en fungerande konceptplanering för projektet BONDA!. Inom examensarbetet har också hemsidan, Facebooksidan och Instagramsidan lanserats. I och med lanseringen finns det en modell för konceptet och hur projektet presenterar nya filmer varefter de skapas. Det färdiga konceptet är uttänkt så att filmteamen skapar materialet själva i samband med att de gör filmerna.
BONDA! projektets mål är att ge stöd vid inlärningen av svenska språket genom att publicera kortfilmer som är gjorda i samband med undervisningen på Arcada.
Examensarbetets syfte är att skapa ett koncept så att det väcker intresse hos BONDA!-målgruppen, som är svensklärare och elever från gymnasiet. Målet med detta examensarbete är att skapa ett fungerande koncept för BONDA! som är lättanvänt och flexibelt. Fokus har varit på att utveckla ett koncept som kan fungera som helhet inom projektet eller som man kan ta delar av beroende på hur projektet utvecklas i framtiden.
Det är också önskvärt att konceptet är lättförståeligt så att nya personer, som kommer i kontakt med projektet, kan lätt sätta sig in i projektet och använda delar eller konceptet som helhet. Examensarbetet utförs i form av praktikbaserad forskning och som metod används aktionsforskning.
Resultatet av detta examensarbete är en fungerande konceptplanering för projektet BONDA!. Inom examensarbetet har också hemsidan, Facebooksidan och Instagramsidan lanserats. I och med lanseringen finns det en modell för konceptet och hur projektet presenterar nya filmer varefter de skapas. Det färdiga konceptet är uttänkt så att filmteamen skapar materialet själva i samband med att de gör filmerna.