Liikkuvan kuvan merkitys markkinoinnissa
Manninen, Sarianne (2020)
Manninen, Sarianne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814907
Tiivistelmä
Markkinoinnin siirtyessä digitaalisille alustoille myös markkinoinnin tavat ja välineet kokevat muutoksia. Tämän opinnäytetyön pääteemana on liikkuvan kuvan merkitys ja sen hyödyntäminen organisaation markkinointikanavissa. Työssä käydään läpi lähivuosina tapahtunutta digitalisaation aiheuttamaa murrosvaihetta markkinoinnissa sekä videon ja liikkuvan kuvan kasvavaa roolia siinä. Työssä pohditaan jo olemassa olevan tiedon pohjalta sekä asiantuntevien lähteiden kautta sitä, onko liikkuvan kuvan tuoma lisäarvo oikeasti hyödyllistä yritykselle vai ei, ja millä tavoin organisaatio voisi mahdollisesti saada siitä parhaan mahdollisen hyödyn sisällyttäessään sen markkinointistrategiaansa. Lisäksi työssä perehdytään sisältömarkkinointiin ja tapoihin, joilla sen toimivuutta voidaan mitata ja seurata.
Osana opinnäytetyötä toteutetaan myös markkinointikampanja markkinointitoimisto Buorren kanssa, missä hyödynnetään liikkuvaa kuvaa. Markkinointitoimisto Buorre tekee asiakastöinä 2D- ja 3D-animaatioita sekä videotuotantoja eri toimijoille, mutta ei ole hyödyntänyt aiemmin omassa yritysmarkkinoinnissaan videota. Näin ollen liikkuvaa kuvaa sisältävän kampanjan kautta saadaan selville se, tehostaako liikkuvan kuvan elementtien lisääminen markkinointikampanjan vaikutusta. Kampanjasta saatuja tuloksia verrataan aiempiin yrityksen toteuttamien kampanjoiden tuloksiin, joissa ei ole hyödynnetty liikkuvaa kuvaa. Lopulta teorian ja kampanjatulosten pohjilta pohditaan vastausta siihen, onko liikkuvalla kuvalla merkitystä yrityksen markkinoinnissa.
Osana opinnäytetyötä toteutetaan myös markkinointikampanja markkinointitoimisto Buorren kanssa, missä hyödynnetään liikkuvaa kuvaa. Markkinointitoimisto Buorre tekee asiakastöinä 2D- ja 3D-animaatioita sekä videotuotantoja eri toimijoille, mutta ei ole hyödyntänyt aiemmin omassa yritysmarkkinoinnissaan videota. Näin ollen liikkuvaa kuvaa sisältävän kampanjan kautta saadaan selville se, tehostaako liikkuvan kuvan elementtien lisääminen markkinointikampanjan vaikutusta. Kampanjasta saatuja tuloksia verrataan aiempiin yrityksen toteuttamien kampanjoiden tuloksiin, joissa ei ole hyödynnetty liikkuvaa kuvaa. Lopulta teorian ja kampanjatulosten pohjilta pohditaan vastausta siihen, onko liikkuvalla kuvalla merkitystä yrityksen markkinoinnissa.
