Perehdyttämissuunnitelma myyntiorganisaatiolle
Päivärinta, Tuomas (2020)
Päivärinta, Tuomas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814910
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin perehdyttämistä kodinelektroniikkaa myyvässä ketjussa. Opinnäytetyössä tutkittiin tyytyväisyyttä perehdytykseen sekä siihen, miten se hoidetaan yrityksessä tällä hetkellä. Näiden vastausten pohjalta loin uuden perehdytyssuunnitelman koko yritykselle.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on osa pohjoismaalaista konsernia. Yrityksellä on kymmeniä myymälöitä Suomessa ja se työllistää yli 1000 henkilöä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kaikille myyjille home- ja technology- osastoilla. Tämän lisäksi oli avoimet kysymykset osastopäälliköille. Kyselylomake julkaistiin yrityksen sisäisessä viestintäkanavassa ja kyselyyn vastasi 71 myyjää ja muutamia esimiehiä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui perehdyttämisen ympärille. Teoriaosuudessa käsiteltiin perehdytyksen käsitettä, perehdyttämisen prosessia, hyötyjä ja haittoja sekä suunnittelua.
Tutkimustuloksista näkyi selvästi, mihin asioihin ollaan tyytyväisiä ja mihin kaivataan parannusta. Perehdytykseen kaivataan lisää aikaa, johdonmukaisuutta ja selkeää suunnitelmaa miten asiat hoidetaan. Tyytyväisyys perehdytykseen oli selvästi heikompaa 5-10 vuotta työskennelleiden keskuudessa verrattuna muihin. Esimiestasolla selkeää suunnitelmaa ei tuntunut löytyvän, vaan perehdyttäminen hoidetaan aina tapauskohtaisesti.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on osa pohjoismaalaista konsernia. Yrityksellä on kymmeniä myymälöitä Suomessa ja se työllistää yli 1000 henkilöä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kaikille myyjille home- ja technology- osastoilla. Tämän lisäksi oli avoimet kysymykset osastopäälliköille. Kyselylomake julkaistiin yrityksen sisäisessä viestintäkanavassa ja kyselyyn vastasi 71 myyjää ja muutamia esimiehiä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui perehdyttämisen ympärille. Teoriaosuudessa käsiteltiin perehdytyksen käsitettä, perehdyttämisen prosessia, hyötyjä ja haittoja sekä suunnittelua.
Tutkimustuloksista näkyi selvästi, mihin asioihin ollaan tyytyväisiä ja mihin kaivataan parannusta. Perehdytykseen kaivataan lisää aikaa, johdonmukaisuutta ja selkeää suunnitelmaa miten asiat hoidetaan. Tyytyväisyys perehdytykseen oli selvästi heikompaa 5-10 vuotta työskennelleiden keskuudessa verrattuna muihin. Esimiestasolla selkeää suunnitelmaa ei tuntunut löytyvän, vaan perehdyttäminen hoidetaan aina tapauskohtaisesti.