Sähköistetyt ajoneuvot ja niiden ympäristöystävällisyys
Lehtiö, Brigitta (2020)
Lehtiö, Brigitta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814946
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää sähköauton ja ladattavan hybridiajoneuvon todellinen CO2-päästöhyöty. Työssä otetaan huomioon koko ajoneuvon elinkaari aina valmistuksesta kierrätykseen saakka. Sähköautoa vertaillaan perinteiseen polttomoottoriajoneuvoon ja molempien ajoneuvojen päästötekijät otetaan huomioon.
Alkuun selvennetään lyhyesti olemassa olevia sähköistettyjä ajoneuvoja sekä niiden eroja. Lisäksi otetaan huomioon ladattavien hybridien nykyinen päästöjen mittausmenetelmä sekä sen todenmukaisuus. Työssä tutustutaan myös sähköistettyjen ajoneuvojen akkuun, akun käyttöikään sekä latatusvaatimuksiin. Lataushybridiesimerkissä on käytetty Turun ammattikorkeakoulun ajoneuvo- ja kuljetustekniikan opettajan Markku Ikosen vuosien varrelta kerämää tietoa hänen ladattavasta hybridiajoneuvostaan.
Sähköistettyjen ajoneuvojen todellinen päästöhyöty on hyvin kiistelty asia ja niiden todellista ympäristöystävällisyyttä edelleen tutkitaan sekä seurataan. Uusia kehitysideoita luodaan jatkuvasti, jotta ajoneuvoista saataisiin sekä ympäristö- että kuluttajaystävällisiä (muun muassa ajomatkojen suhteen). Markkinat näyttäisivät kaikesta kyseenalaistamisesta huolimatta edelleen vihreää valoa sähköistetyille ajoneuvoille. The purpose of this thesis is to find out the real emission benefit of electric vehicle and a rechargeable hybrid vehicle. The whole life cycle of the vehicle from manufacturing to recycling is taken into account in the work. Both emission factors of electric and petrol vehicles are compared.
The introduction will provide a brief explanation of electrified vehicles and their variations. After which, the emission measurement method and how realistic it is to measure rechargeable hybrid vehicles will be discussed. Finally, it provides insight into the lifespan of electrified vehicle battery and its charging requirements. The example uses data of Markku Ikonen’s (lecturer of automotive and engineering at Turku University of Applied Sciences) own hybrid vehicle which he has collected over the years.
The actual emission performance of electrified vehicles is a controversial issue. As such, its true extent of environmental friendliness is still being studied and monitored. New development ideas arise constantly to achieve vehicles that are both environmentally and consumer-friendly. Nevertheless, the market is still showing the green light for electrified vehicles.
Alkuun selvennetään lyhyesti olemassa olevia sähköistettyjä ajoneuvoja sekä niiden eroja. Lisäksi otetaan huomioon ladattavien hybridien nykyinen päästöjen mittausmenetelmä sekä sen todenmukaisuus. Työssä tutustutaan myös sähköistettyjen ajoneuvojen akkuun, akun käyttöikään sekä latatusvaatimuksiin. Lataushybridiesimerkissä on käytetty Turun ammattikorkeakoulun ajoneuvo- ja kuljetustekniikan opettajan Markku Ikosen vuosien varrelta kerämää tietoa hänen ladattavasta hybridiajoneuvostaan.
Sähköistettyjen ajoneuvojen todellinen päästöhyöty on hyvin kiistelty asia ja niiden todellista ympäristöystävällisyyttä edelleen tutkitaan sekä seurataan. Uusia kehitysideoita luodaan jatkuvasti, jotta ajoneuvoista saataisiin sekä ympäristö- että kuluttajaystävällisiä (muun muassa ajomatkojen suhteen). Markkinat näyttäisivät kaikesta kyseenalaistamisesta huolimatta edelleen vihreää valoa sähköistetyille ajoneuvoille.
The introduction will provide a brief explanation of electrified vehicles and their variations. After which, the emission measurement method and how realistic it is to measure rechargeable hybrid vehicles will be discussed. Finally, it provides insight into the lifespan of electrified vehicle battery and its charging requirements. The example uses data of Markku Ikonen’s (lecturer of automotive and engineering at Turku University of Applied Sciences) own hybrid vehicle which he has collected over the years.
The actual emission performance of electrified vehicles is a controversial issue. As such, its true extent of environmental friendliness is still being studied and monitored. New development ideas arise constantly to achieve vehicles that are both environmentally and consumer-friendly. Nevertheless, the market is still showing the green light for electrified vehicles.