Sairaanhoitajan osaaminen puhelimessa tehtävään hoidon tarpeen arviointiin
Parviainen, Mirita; Tevajärvi, Veera (2020)
Parviainen, Mirita
Tevajärvi, Veera
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814891
Tiivistelmä
Hoidon tarpeen arviointi on keskeinen osa potilaan hoitoprosessia. Se on edellytyksenä hoitoon pääsylle. Hoidon tarpeen arvion tarkoituksena on määritellä, millaista hoitoa potilas tarvitsee.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa, minkälaista osaamista sairaanhoitaja tarvitsee puhelimessa tehtävään hoidon tarpeen arviointiin. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, mitä hyötyjä hoidon tarpeen arvioinnista puhelimitse on ja toisaalta mitä haasteita siinä voi ilmetä. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoisuutta sairaanhoitajan toteuttamasta puhelinneuvontatyöstä, ja sen myötä edistää puhelimessa tapahtuvaa hoidon tarpeen arviointia. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyössä käytetty aineisto koostui 17 julkaisusta (n=17).
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että sairaanhoitajan puhelimessa toteuttama hoidon tarpeen arvio perustuu pääosin vain sanalliseen viestintään sekä tulkintoihin sanattomista viesteistä. Teoreettisen tiedon lisäksi sairaanhoitaja tarvitsee riittävää työkokemusta sekä vuorovaikutustaitoja. Etuina pidetään kustannustehokkuutta sekä resurssien oikeanlaista kohdistamista asiakkaalle tarjottaviin palveluihin. Puhelimessa tehtävä hoidon tarpeen arviointi on haastavaa näköaistimuksen puuttuessa vuorovaikutuksen välillä. Keskinäisen viestinnän onnistuminen on tärkeää, jotta potilaan tilanne tulee ymmärretyksi. Assessing a patient’s need for care is an essential part of the care process. In fact, the assessment is a prerequisite for accessing care. The purpose of assessing the need for care is to determine what kind of care the patient requires.
The purpose of this thesis is to find out the skills nurses require to evaluate the need for care over the phone. In addition, the possible benefits and challenges of performing the assessment over the phone are discussed. The aim of this thesis is to increase awareness of the telephone counseling work performed by nurses and thus promote the assessment of a patient’s need for care over the phone. The thesis was implemented as a descriptive literature review. The material used in the thesis consists of 17 publications.
The results of the thesis show that the assessments implemented by nurses over the phone are mainly composed of verbal communication and interpretations of nonverbal messages. In addition to theoretical knowledge, nurses require enough work experience and efficient interaction skills. Cost efficiency and the ability to direct resources appropriately are regarded as the benefits of assessments made over the phone. However, due to the absence of visual perception, performing the assessment is considered challenging. Mutual communicative success is important in order to understand the patient's situation.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa, minkälaista osaamista sairaanhoitaja tarvitsee puhelimessa tehtävään hoidon tarpeen arviointiin. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, mitä hyötyjä hoidon tarpeen arvioinnista puhelimitse on ja toisaalta mitä haasteita siinä voi ilmetä. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoisuutta sairaanhoitajan toteuttamasta puhelinneuvontatyöstä, ja sen myötä edistää puhelimessa tapahtuvaa hoidon tarpeen arviointia. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyössä käytetty aineisto koostui 17 julkaisusta (n=17).
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että sairaanhoitajan puhelimessa toteuttama hoidon tarpeen arvio perustuu pääosin vain sanalliseen viestintään sekä tulkintoihin sanattomista viesteistä. Teoreettisen tiedon lisäksi sairaanhoitaja tarvitsee riittävää työkokemusta sekä vuorovaikutustaitoja. Etuina pidetään kustannustehokkuutta sekä resurssien oikeanlaista kohdistamista asiakkaalle tarjottaviin palveluihin. Puhelimessa tehtävä hoidon tarpeen arviointi on haastavaa näköaistimuksen puuttuessa vuorovaikutuksen välillä. Keskinäisen viestinnän onnistuminen on tärkeää, jotta potilaan tilanne tulee ymmärretyksi.
The purpose of this thesis is to find out the skills nurses require to evaluate the need for care over the phone. In addition, the possible benefits and challenges of performing the assessment over the phone are discussed. The aim of this thesis is to increase awareness of the telephone counseling work performed by nurses and thus promote the assessment of a patient’s need for care over the phone. The thesis was implemented as a descriptive literature review. The material used in the thesis consists of 17 publications.
The results of the thesis show that the assessments implemented by nurses over the phone are mainly composed of verbal communication and interpretations of nonverbal messages. In addition to theoretical knowledge, nurses require enough work experience and efficient interaction skills. Cost efficiency and the ability to direct resources appropriately are regarded as the benefits of assessments made over the phone. However, due to the absence of visual perception, performing the assessment is considered challenging. Mutual communicative success is important in order to understand the patient's situation.