Kilpa-auton ohjaamoergonomian suunnittelu
Härö, Wille (2020)
Härö, Wille
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814881
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia ja tarkastella sähkökäyttöisen rallycross auton hallintalaitteiden sijoittelua käyttäjän näkökulmasta. Lisäksi työn tarkoituksena on tutkia, mitä hyötyjä ja haasteita 3D-skannaus tuo käänteisen suunnittelun projekteissa. Tutkimus suoritettiin luomalla ja sijoittamalla hallintalaitteet autosta muodostettuun 3D ympäristöön. Vertailussa käytettiin myös apuna monia teollisuudessa aktiivisesti käytettäviä ohjelmistoja, ja niiden käyttöön liittyvät haasteet olivat osana opinnäytetyötä.
Työ suoritetaan Turun ammattikorkeakoulun ja Valmet automotiven yhteistä eRallycross projektia varten. Tavoitteena on löytää toteutuskelpoinen suunnitelma hallintalaitteiden sijoittamiselle, missä tutkimuksen rajaus perustuu tilaajan toiveisiin ohjaamoergonomian tutkimuksessa. Tutkimus rajattiin koskemaan päähallintalaitteita, joita ovat pääasiassa ratti, penkki ja polkimet.
Hallintalaitteiden sijoittelussa 3D-skannauksen mahdollisuudet tulivat esille erityisesti suunnittelutyön suorittamisessa etänä. Mittatulokset luotiin Polyworks ohjelmistolla, mistä karkeat mitoituspaikat haettiin. The purpose of this thesis is to inspect and examine the placement of controls in Turkuamk’s eRallycross project. Thesis results are carried out in user’s perspective. In addition, thesis explores how 3D-scanning and design have changed the workload in reverse engineering-based projects. The research of this thesis was conducted by creating and placing models of objects into created 3D-model of the car.
The work is being carried out for the joint eRallycross project of Turkuamk and Valmet Automotive. The aim is to find a feasible plan for locating the controls and scope of the study was based on the customer’s wishes in the study of cockpit ergonomics. The inspection was limited to main controls, which mainly include steering wheel, seat and pedals.
The goal is also to discover the benefits and challenges associated with 3d scanning in future planning. Many of the software is actively used in industry was used in comparison and in design. Many of the challenges was with unfamiliar software and overcoming obstacles with software was big part of the thesis.
Työ suoritetaan Turun ammattikorkeakoulun ja Valmet automotiven yhteistä eRallycross projektia varten. Tavoitteena on löytää toteutuskelpoinen suunnitelma hallintalaitteiden sijoittamiselle, missä tutkimuksen rajaus perustuu tilaajan toiveisiin ohjaamoergonomian tutkimuksessa. Tutkimus rajattiin koskemaan päähallintalaitteita, joita ovat pääasiassa ratti, penkki ja polkimet.
Hallintalaitteiden sijoittelussa 3D-skannauksen mahdollisuudet tulivat esille erityisesti suunnittelutyön suorittamisessa etänä. Mittatulokset luotiin Polyworks ohjelmistolla, mistä karkeat mitoituspaikat haettiin.
The work is being carried out for the joint eRallycross project of Turkuamk and Valmet Automotive. The aim is to find a feasible plan for locating the controls and scope of the study was based on the customer’s wishes in the study of cockpit ergonomics. The inspection was limited to main controls, which mainly include steering wheel, seat and pedals.
The goal is also to discover the benefits and challenges associated with 3d scanning in future planning. Many of the software is actively used in industry was used in comparison and in design. Many of the challenges was with unfamiliar software and overcoming obstacles with software was big part of the thesis.