Liikkumisen visualisointi virtuaalitodellisuus-sovelluksessa
Virtanen, Toni (2020)
Virtanen, Toni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915154
Tiivistelmä
VR-teknologia on kehittynyt viime aikoina paljon. VR-lasit ovat yleistyneet ja kehittäjät löytävät koko ajan uusia tapoja tehdä parempia sovelluksia alustalle. Kehitettäessä sovellusta VRympäristöön liikkumisjärjestelmä on yksi tärkeimmistä asioista käyttäjäkokemuksen kannalta.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää liikkumisjärjestelmä VR-sovellukseen ja verrata sitä muihin liikkumisjärjestelmiin. Myös visualisoinnin vaikutusta käyttäjäkokemukseen tutkittiin.
Parhaan liikkumisjärjestelmän löytämiseksi, pidettiin testi eri liikkumistyyleillä ja eri visuaaleilla, jotka otettiin Turku Game Labin sovelluksista. Osallistujat yrittivät kaikkia eri liikkumisjärjestelmiä ja vastasivat, mikä oli heidän mielestään paras. Testissä suosittiin eniten liikkumisjärjestelmää, jonka visuaalit lainattiin Turku Game Labin VirPa-sovelluksesta. VR-technologies have greatly advanced lately. VR-headsets are becoming more common, and developers keep finding new ways to make interesting applications for VR environment. When developing an application for VR environment, creating a well designed movement system right is one of the most crucial factors to provide a pleasant user experience.
The purpose of this thesis was to develop a movement system for a VR-application and compare it to other movement systems. Another goal was to examine the effect that visualization had on the movement system. The commissioner for this thesis was Turku Game Lab.
To find the best movement system, an experiment was conducted with different movement styles and different visuals taken from Turku Game Lab’s applications. The subjects would try all of the movement systems and answer which they liked most. The preferred movement system visuals were the ones used in Turku Game Lab’s VirPa-application.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää liikkumisjärjestelmä VR-sovellukseen ja verrata sitä muihin liikkumisjärjestelmiin. Myös visualisoinnin vaikutusta käyttäjäkokemukseen tutkittiin.
Parhaan liikkumisjärjestelmän löytämiseksi, pidettiin testi eri liikkumistyyleillä ja eri visuaaleilla, jotka otettiin Turku Game Labin sovelluksista. Osallistujat yrittivät kaikkia eri liikkumisjärjestelmiä ja vastasivat, mikä oli heidän mielestään paras. Testissä suosittiin eniten liikkumisjärjestelmää, jonka visuaalit lainattiin Turku Game Labin VirPa-sovelluksesta.
The purpose of this thesis was to develop a movement system for a VR-application and compare it to other movement systems. Another goal was to examine the effect that visualization had on the movement system. The commissioner for this thesis was Turku Game Lab.
To find the best movement system, an experiment was conducted with different movement styles and different visuals taken from Turku Game Lab’s applications. The subjects would try all of the movement systems and answer which they liked most. The preferred movement system visuals were the ones used in Turku Game Lab’s VirPa-application.