Markkinointisuunnitelma : Tietoturvayritys
Vilén, Elsa (2019)
Vilén, Elsa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814816
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toimeksianto. Opinnäytetyönä tehtiin sosiaali-seen mediaan painottuva markkinointisuunnitelma tietoturvayritykselle. Työn tavoite on luoda aidosti arvoa toimeksiantajayritys Yritys X Oy:n markkinointiin tavoittamalla yrityspäättäjät ja viestimällä heille oikein sosiaalisen median kautta.
Työ aloitettiin tutkimalla markkinoinnin teoriaa tietoturvan, asiantunti-japalveluiden, business to business -markkinoinnin, sekä sosiaalisen me-dian markkinoinnin näkökulmista. Tämän jälkeen tutkittiin kolmen kil-pailijan internetsivuja selkeyden ja helposti lähestyttävyyden näkökul-masta, sekä sosiaalisen median käyttäytymistä opitun teorian, esimerkik-si sisältömarkkinoinnin näkökulmasta, sekä verrattiin opittua teoriaa toimeksiantajan markkinointitoimintaan. Tutkimuksessa myös haastatel-tiin Yritys X Oy:n henkilöstön jäsentä, jonka pohjalta tehtiin lähtökohta-analyysi, budjetointi ja resursointi, sekä segmentointi.
Tutkimuksen jälkeen verrattiin sosiaalisen median kanavia keskenään, sekä niiden soveltuvuutta toimeksiantajayritykselle kohderyhmä, aikare-surssit ja budjetti huomioiden. Laadittiin markkinointisuunnitelma, jossa ohjattiin yritystä segmentoinnissa, sisällöntuotannossa, seurannassa, ai-kataulutuksessa, sekä vastuunjaossa informatiivisimman ja helposti lä-hestyttävimmän viestinnän takaamiseksi.
Työ aloitettiin tutkimalla markkinoinnin teoriaa tietoturvan, asiantunti-japalveluiden, business to business -markkinoinnin, sekä sosiaalisen me-dian markkinoinnin näkökulmista. Tämän jälkeen tutkittiin kolmen kil-pailijan internetsivuja selkeyden ja helposti lähestyttävyyden näkökul-masta, sekä sosiaalisen median käyttäytymistä opitun teorian, esimerkik-si sisältömarkkinoinnin näkökulmasta, sekä verrattiin opittua teoriaa toimeksiantajan markkinointitoimintaan. Tutkimuksessa myös haastatel-tiin Yritys X Oy:n henkilöstön jäsentä, jonka pohjalta tehtiin lähtökohta-analyysi, budjetointi ja resursointi, sekä segmentointi.
Tutkimuksen jälkeen verrattiin sosiaalisen median kanavia keskenään, sekä niiden soveltuvuutta toimeksiantajayritykselle kohderyhmä, aikare-surssit ja budjetti huomioiden. Laadittiin markkinointisuunnitelma, jossa ohjattiin yritystä segmentoinnissa, sisällöntuotannossa, seurannassa, ai-kataulutuksessa, sekä vastuunjaossa informatiivisimman ja helposti lä-hestyttävimmän viestinnän takaamiseksi.