Rautatieliikenteen häiriötilanteiden johtamisen kehittäminen Suomessa
Koivisto, Miika (2020)
Koivisto, Miika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915296
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää rautatieliikenteen häiriötilanteiden johtamismallia ja häiriötilannejohtamista strategisesta näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata asioita, joita tulisi kehittää tukemaan häiriötilannejohtamista. Aiheesta on vain vähän tutkimuksia.
Tutkimuksen toimeksiantaja oli Finrail Oy, jonka tehtävänä on tuottaa tasapuolista rautatieliikenteen liikenteenohjauspalvelua. Finrailin yhtenä strategisena päätavoitteena on täsmällinen ja sujuva rautatieliikenne.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui strategisen ja muutosjohtamisen sekä riskienhallinnan teorioista. Tutkimuksessa käytettiin aineiston keruu- ja analyysimenetelminä teemahaastatteluja ja sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa nähtiin suurimpina kehityskohteina erillisen häiriötilannejohtamisen strategian puute, vuoropuhelun tarve strategisen ja operatiivisen tason välillä sekä riskienhallinnan keinojen hyödyntämistarve häiriötilanteiden johtamisen kehittämisessä. Häiriötilanteiden johtamismallia voidaan teorian mukaan kehittää strategian ja strategisten suuntaviivojen, työntekijöiden osallistamisen, muutosjohtamisen, häiriötilanteiden systemaattisen analysoinnin sekä säännöllisen harjoittelun avulla.
Tutkimuksessa annettiin ehdotus päivitetyksi häiriötilanteiden johtamismalliksi ja suositeltiin erilaisten häiriötilannejohtamista tukevien asioiden ja teknologian käyttämistä toiminnassa. Jatkotutkimusaiheiksi ehdotettiin laajempia kansainvälisiä tutkimuksia häiriötilanteiden johtamisesta sekä strategisen tason vaikutuksesta ja ohjauksesta häiriötilannejohtamiseen. The aim of the study was to develop the incident management model and incident management in railways from a strategic point of view. The purpose of the study was to describe things that should be developed to support incident management. There are only few studies on the subject.
The study was commissioned by Finrail Oy whose task is to provide objective rail traffic control services. One of Finrail's main strategic goals is punctual and smooth rail traffic.
The theoretical framework of the study consisted of theories of strategic and change management as well as risk management. Thematic interviews and content analysis were used as data collection and analysis methods in the study.
The main areas for development in the study were the lack of a separate incident management strategy, the need for dialogue between the strategic and operational levels and the need to utilize risk management tools in the improvement of incident management. According to the theory, an incident management model can be developed through strategy and strategic guidelines, employee involvement, change management, systematic analysis of incidents and regular training.
The study proposed an updated incident management model and recommended the use of different things and technology that support incident management in operations. More extensive international studies on the incident management and the impact and guidance of the strategic level on the incident management were proposed as topics for further research.
Tutkimuksen toimeksiantaja oli Finrail Oy, jonka tehtävänä on tuottaa tasapuolista rautatieliikenteen liikenteenohjauspalvelua. Finrailin yhtenä strategisena päätavoitteena on täsmällinen ja sujuva rautatieliikenne.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui strategisen ja muutosjohtamisen sekä riskienhallinnan teorioista. Tutkimuksessa käytettiin aineiston keruu- ja analyysimenetelminä teemahaastatteluja ja sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa nähtiin suurimpina kehityskohteina erillisen häiriötilannejohtamisen strategian puute, vuoropuhelun tarve strategisen ja operatiivisen tason välillä sekä riskienhallinnan keinojen hyödyntämistarve häiriötilanteiden johtamisen kehittämisessä. Häiriötilanteiden johtamismallia voidaan teorian mukaan kehittää strategian ja strategisten suuntaviivojen, työntekijöiden osallistamisen, muutosjohtamisen, häiriötilanteiden systemaattisen analysoinnin sekä säännöllisen harjoittelun avulla.
Tutkimuksessa annettiin ehdotus päivitetyksi häiriötilanteiden johtamismalliksi ja suositeltiin erilaisten häiriötilannejohtamista tukevien asioiden ja teknologian käyttämistä toiminnassa. Jatkotutkimusaiheiksi ehdotettiin laajempia kansainvälisiä tutkimuksia häiriötilanteiden johtamisesta sekä strategisen tason vaikutuksesta ja ohjauksesta häiriötilannejohtamiseen.
The study was commissioned by Finrail Oy whose task is to provide objective rail traffic control services. One of Finrail's main strategic goals is punctual and smooth rail traffic.
The theoretical framework of the study consisted of theories of strategic and change management as well as risk management. Thematic interviews and content analysis were used as data collection and analysis methods in the study.
The main areas for development in the study were the lack of a separate incident management strategy, the need for dialogue between the strategic and operational levels and the need to utilize risk management tools in the improvement of incident management. According to the theory, an incident management model can be developed through strategy and strategic guidelines, employee involvement, change management, systematic analysis of incidents and regular training.
The study proposed an updated incident management model and recommended the use of different things and technology that support incident management in operations. More extensive international studies on the incident management and the impact and guidance of the strategic level on the incident management were proposed as topics for further research.