Micromobilityns utmaningar och dess påverkningar på verksamheten i Finland
Koskela, Matias (2020)
Koskela, Matias
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915164
Tiivistelmä
Micromobility är ett högaktuellt ämne i världen och Finland för tillfället. Elsparkbrädor och företag som hyr ut dem är för tillfället en av de snabbast växande branscherna i världen och därmed ett intressant område att undersöka. Detta examensarbete kommer att behandla utmaningar kring elsparkbrädorna, företagen bakom dem samt den logistiska sidan av verksamheten. Branschen är så ny att det inte ännu finns många skriftliga källor tillgängliga om ämnet, därför har skribenten intervjuat olika personer som har relevanta arbetsuppgifter inom området. Fokuset på arbetet ligger i Finland, därför används finländska nyhetsartiklar som grund för intervjuernas frågor.
I Finland finns för tillfället fyra företag som aktivt driver verksamhet inom branschen; Voi, Tier, Lime och Hoop. Av dessa är Tier och Voi aktiva i Helsingfors, Åbo och Tammerfors medan resterande företagen har verksamhet enbart i Helsingfors. Hoop är än så länge det enda finska företaget på marknaden. Målsättningen med elsparkbrädorna är att erbjuda komplettering till den redan befintliga kollektiva trafiken och vid vissa kortare sträckor kanske till och med fungera som en ersättning till den. Den typiskt åkta sträckan på en elsparkbräda är ungefär tio minuter eller lite på en kilometer främst i stadsmiljö. Detta innebär ett till fordon på gatorna som för med sig en variation av utmaningar som den nya branschen bör hantera för att kunna vara framgångsrik och få ett allt starkare fotfäste på marknaden. Målet med detta examensarbete är att hitta utmaningarna och se vad företagen gör för att minimera påverkningarna av dessa.
I Finland finns för tillfället fyra företag som aktivt driver verksamhet inom branschen; Voi, Tier, Lime och Hoop. Av dessa är Tier och Voi aktiva i Helsingfors, Åbo och Tammerfors medan resterande företagen har verksamhet enbart i Helsingfors. Hoop är än så länge det enda finska företaget på marknaden. Målsättningen med elsparkbrädorna är att erbjuda komplettering till den redan befintliga kollektiva trafiken och vid vissa kortare sträckor kanske till och med fungera som en ersättning till den. Den typiskt åkta sträckan på en elsparkbräda är ungefär tio minuter eller lite på en kilometer främst i stadsmiljö. Detta innebär ett till fordon på gatorna som för med sig en variation av utmaningar som den nya branschen bör hantera för att kunna vara framgångsrik och få ett allt starkare fotfäste på marknaden. Målet med detta examensarbete är att hitta utmaningarna och se vad företagen gör för att minimera påverkningarna av dessa.