Hoito-ohjeet.fi -sivuston käytettävyys ja sisältö hoitohenkilöstön näkökulmasta
Heinonen, Outi; Tolppanen, Elisa (2020)
Heinonen, Outi
Tolppanen, Elisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915382
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata hoitohenkilöstön kokemuksia Hoito-ohjeet.fi -sivuston käytettävyydestä ja sisällöstä. Tavoitteena on tuottaa uutta tietoa sivuston käytettävyydestä ja ohjeiden sisällöstä Hoito-ohjeet.fi -sivuston kehittämiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin keväällä 2020 TYKS Salon sairaalan hoitohenkilökunnalta (n=56) paperisella kyselylomakkeella. Kyselylomake sisälsi strukturoituja monivalintakysymyksiä sekä yhden avoimen kysymyksen, joilla selvitettiin henkilöstön kokemuksia sivuston käytettävyydestä ja ohjeiden sisällöstä.
Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 56. Kyselyn tulokset analysoitiin tilastollisesti ja avoin kysymys sisällön analyysilla.
Tulosten mukaan puolet vastanneista käytti sivustoa viikoittain. Sivustolla liikkuminen koettiin helppona ja ulkoasua pidettiin selkeänä. Suurin osa vastaajista piti potilasohjeita helposti ymmärrettävinä ja tarpeellisina. Sivuston käytettävyys koettiin helpoksi. Kehittämisehdotukset liittyivät hakutoiminnon ja hakusanojen kehittämiseen. Useista vastauksista kävi ilmi, että hakutoimintoa on vaikea käyttää tai se vie liikaa aikaa. Vastaajat kertoivat, että oikeiden hakusanojen löytäminen koettiin vaikeaksi ja toisinaan hakusanalla ei löydy lainkaan oikeaa vastinetta. Kyseiset ongelmat vaikuttavat sivuston käytettävyyteen ja koettuun käytettävyyteen.
Jatkotutkimusehdotuksena voitaisiin pitää uutta käytettävyyden arviointia, jolloin voitaisiin tarkastella, onko sivuston käytettävyys ja hakutoiminto kehittyneet tämän opinnäytetyön tekemisen jälkeen. The purpose of this thesis was to describe the experiences of nursing staff on the usability and content of the Hoito-ohjeet.fi website. The aim is to produce new information about the usability of the site and the content of the instructions for the development of the Hoito-ohjeet.fi website.
The thesis was performed as a quantitative study. The data was collected in the spring of 2020 from the nursing staff of TYKS Salo Hospital (n=56) with a paper questionnaire. The questionnaire included structured multiple-choice questions, as well as one open-ended question to find out the staff’s experiences about the usability of the site and the content of the instructions. The results of the survey were analyzed statistically and the open-ended questions by content analysis. According to the results, half of the respondents used the Hoito-ohjeet.fi website on a weekly basis. Navigating the site was perceived as easy and the layout was considered simple. The majority of respondents considered the patient instructions to be easy to understand and necessary. The usability of the site was felt to be easy. The development proposals were related to the development of the search function and keywords. Several responses indicated that the search function is difficult to use or takes too long. Respondents said that finding the right keywords was perceived as difficult and sometimes there is no right match for the keyword at all. These issues affect the usability and perceived usability of the site.
A new usability assessment could be considered as a proposal for further research. In this case it could be examined whether the usability and search function of the site have evolved since the completion of this thesis.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin keväällä 2020 TYKS Salon sairaalan hoitohenkilökunnalta (n=56) paperisella kyselylomakkeella. Kyselylomake sisälsi strukturoituja monivalintakysymyksiä sekä yhden avoimen kysymyksen, joilla selvitettiin henkilöstön kokemuksia sivuston käytettävyydestä ja ohjeiden sisällöstä.
Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 56. Kyselyn tulokset analysoitiin tilastollisesti ja avoin kysymys sisällön analyysilla.
Tulosten mukaan puolet vastanneista käytti sivustoa viikoittain. Sivustolla liikkuminen koettiin helppona ja ulkoasua pidettiin selkeänä. Suurin osa vastaajista piti potilasohjeita helposti ymmärrettävinä ja tarpeellisina. Sivuston käytettävyys koettiin helpoksi. Kehittämisehdotukset liittyivät hakutoiminnon ja hakusanojen kehittämiseen. Useista vastauksista kävi ilmi, että hakutoimintoa on vaikea käyttää tai se vie liikaa aikaa. Vastaajat kertoivat, että oikeiden hakusanojen löytäminen koettiin vaikeaksi ja toisinaan hakusanalla ei löydy lainkaan oikeaa vastinetta. Kyseiset ongelmat vaikuttavat sivuston käytettävyyteen ja koettuun käytettävyyteen.
Jatkotutkimusehdotuksena voitaisiin pitää uutta käytettävyyden arviointia, jolloin voitaisiin tarkastella, onko sivuston käytettävyys ja hakutoiminto kehittyneet tämän opinnäytetyön tekemisen jälkeen.
The thesis was performed as a quantitative study. The data was collected in the spring of 2020 from the nursing staff of TYKS Salo Hospital (n=56) with a paper questionnaire. The questionnaire included structured multiple-choice questions, as well as one open-ended question to find out the staff’s experiences about the usability of the site and the content of the instructions. The results of the survey were analyzed statistically and the open-ended questions by content analysis. According to the results, half of the respondents used the Hoito-ohjeet.fi website on a weekly basis. Navigating the site was perceived as easy and the layout was considered simple. The majority of respondents considered the patient instructions to be easy to understand and necessary. The usability of the site was felt to be easy. The development proposals were related to the development of the search function and keywords. Several responses indicated that the search function is difficult to use or takes too long. Respondents said that finding the right keywords was perceived as difficult and sometimes there is no right match for the keyword at all. These issues affect the usability and perceived usability of the site.
A new usability assessment could be considered as a proposal for further research. In this case it could be examined whether the usability and search function of the site have evolved since the completion of this thesis.