Pelimaailman grafiikan optimointi
Eskelinen, Samuli (2020)
Eskelinen, Samuli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115562
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä eri vaiheita kuuluu Unity-pelinkehitysympäristössä tehdyn pelin optimointiin sekä minkälaisia optimointitekniikoita pelinkehitysympäristö tarjoaa. Työn toimeksiantajana toimi Virtuaalinen Rakentaminen -hanke, joka on osa XAMKin TKI - hankkeita. Optimointitekniikoiden testaamiseen sekä opinnäytetyön käytännön osuudessa käytettiin Unity:llä tehtyä pelimaailmaa.
Työn teoriaosuudessa käsitellään yleisesti, mitä optimointi on ja mitä sillä yritetään saavut-taa. Lisäksi käsitellään yleisimpiä ongelmakohtia ja pullonkauloja, joihin pelinkehittäjä voi törmätä optimoidessa. Käymme myös vaihe vaiheelta lävitse, kuinka näitä ongelmakohtia ratkotaan Unityn tarjoamilla optimointitekniikoilla.
Käytännön osuus keskittyy optimointitekniikoiden hyödyntämiseen käytännön projektissa. Työn vaiheet on esitetty ruutukaappausten ja selitteiden avulla. Optimointitekniikoita lisät-tiin projektiin kumulatiivisesti ja käytännön osuuden lopussa käymme lävitse optimoinnin onnistumista projektissa.
Unityn tarjoamat optimointitekniikat todettiin helppokäyttöisiksi ja monimuotoisiksi työka-luiksi. Kokonaisuudessaan optimointi tuotti hyvää tulosta projektin suorituskyvyn kannalta ja antoi projektille lisää kasvuvaraa tulevaisuutta varten. The objective of the thesis was to discover what different kinds of optimization techniques Unity had to offer, and what steps a game developer must take when optimizing games. The work was commissioned by the virtual construction project which was a part of South-Eastern Finland University of Applied Sciences’ RDI project.
The work was divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part covered optimization in general; what optimization is and what it sets out to accomplish, usual problems which a game developer might run into when optimizing games and how to solve these problems using Unity’s optimization tools.
The practical part of the thesis concentrated on using these optimization tools within a practical project. The steps taken during the optimization were presented with screen captures and captions. The optimization techniques added to the practical project were added cumulatively and the results of the optimization were covered in the latter part of the chapter.
The optimization tools which Unity offers were found to be very easy to use and diverse tools for developers to add to their arsenal. In its entirety, the optimization of the project yielded good results, and gave the game more room for continuing development.
Työn teoriaosuudessa käsitellään yleisesti, mitä optimointi on ja mitä sillä yritetään saavut-taa. Lisäksi käsitellään yleisimpiä ongelmakohtia ja pullonkauloja, joihin pelinkehittäjä voi törmätä optimoidessa. Käymme myös vaihe vaiheelta lävitse, kuinka näitä ongelmakohtia ratkotaan Unityn tarjoamilla optimointitekniikoilla.
Käytännön osuus keskittyy optimointitekniikoiden hyödyntämiseen käytännön projektissa. Työn vaiheet on esitetty ruutukaappausten ja selitteiden avulla. Optimointitekniikoita lisät-tiin projektiin kumulatiivisesti ja käytännön osuuden lopussa käymme lävitse optimoinnin onnistumista projektissa.
Unityn tarjoamat optimointitekniikat todettiin helppokäyttöisiksi ja monimuotoisiksi työka-luiksi. Kokonaisuudessaan optimointi tuotti hyvää tulosta projektin suorituskyvyn kannalta ja antoi projektille lisää kasvuvaraa tulevaisuutta varten.
The work was divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part covered optimization in general; what optimization is and what it sets out to accomplish, usual problems which a game developer might run into when optimizing games and how to solve these problems using Unity’s optimization tools.
The practical part of the thesis concentrated on using these optimization tools within a practical project. The steps taken during the optimization were presented with screen captures and captions. The optimization techniques added to the practical project were added cumulatively and the results of the optimization were covered in the latter part of the chapter.
The optimization tools which Unity offers were found to be very easy to use and diverse tools for developers to add to their arsenal. In its entirety, the optimization of the project yielded good results, and gave the game more room for continuing development.
