Hahmosuunnittelu osana lastenkirjan kuvittamista
Reko, Tiina (2020)
Lataukset:
Reko, Tiina
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915450
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee hahmosuunnittelua osana lastenkirjan kuvittamista. Työssä tutkitaan ensisijaisesti, miten mielenkiintoisia hahmoja suunnitellaan. Alakysymyksenä on, miten hahmot vaikuttavat tarinankerrontaan.
Työ on produktiivinen ja se koostuu tutkimusosasta ja produktio-osasta. Tutkimuksessa kä-sitellään hahmosuunnitteluprosessia sekä analysoidaan tunnettuja lapsille suunnattuja hahmoja kuva-analyysin ja vertailevan tutkimuksen menetelmin. Tutkimus alkaa taustatutkimuksella siitä, mitä kuvittaminen on. Sen jälkeen käsitellään sitä, miten lasten kehitys vai-kuttaa kuvitusten ymmärtämiseen. Taustatutkimus loppuu kuvakirjan määrittelyyn. Päätut-kimus keskittyy hahmosuunnittelun metodeihin ja suunnitteluprosessin avaamiseen. Hah-mon persoonaa voi suunnitella personifikaation tai 1-2-3-4-7 -tekniikan avulla. Hahmosuun-nitteluprosessi koostuu ideasta, tutkimuksesta, raakaluonnoksista, anatomian ja muotokie-len suunnittelusta, yksityiskohtien viimeistelystä, väreistä sekä hahmon kolmiulotteisuuden huomioon ottamisesta.
Tutkimuksen hahmoanalyysissä tutkitaan hahmojen muotokieltä, värejä sekä ominaisuuksia. Analyysissä tutkitaan myös, miten hahmot koetaan. Tähän kuuluu hahmon luonne, hahmon rooli omassa tarinassaan sekä millaisena hahmoa pidetään. Produktiossa suunni-tellaan kolme omaa hahmoa tutkimuksessa opitun pohjalta ja tehdään kolme valmista kuvi-tusta tekijän itse kirjoittamaan satuun.
Tutkimus osoittaa, että erityisesti hahmon muotokieli, väri sekä hahmon opetukset tekevät hahmosta mielenkiintoisen. Eri hahmoilla voi olla samoja muotoja ja värejä, mutta ne voivat merkitä eri asioita. Kuitenkin syvemmin tarkkaillessa yhtäläisyyksiä löytyy odotettua enem-män. Hahmon opetuksissa on tärkeää, että hahmo opettaa jotain sekä hyvistä että huonois-ta hetkistä. Oleellista hahmosuunnittelussa onkin, että hahmon suunnitteluun perehdytään ajan kanssa, eikä suunnittelua tehdä päivässä ensimmäistä ideaa käyttäen.
Työ on produktiivinen ja se koostuu tutkimusosasta ja produktio-osasta. Tutkimuksessa kä-sitellään hahmosuunnitteluprosessia sekä analysoidaan tunnettuja lapsille suunnattuja hahmoja kuva-analyysin ja vertailevan tutkimuksen menetelmin. Tutkimus alkaa taustatutkimuksella siitä, mitä kuvittaminen on. Sen jälkeen käsitellään sitä, miten lasten kehitys vai-kuttaa kuvitusten ymmärtämiseen. Taustatutkimus loppuu kuvakirjan määrittelyyn. Päätut-kimus keskittyy hahmosuunnittelun metodeihin ja suunnitteluprosessin avaamiseen. Hah-mon persoonaa voi suunnitella personifikaation tai 1-2-3-4-7 -tekniikan avulla. Hahmosuun-nitteluprosessi koostuu ideasta, tutkimuksesta, raakaluonnoksista, anatomian ja muotokie-len suunnittelusta, yksityiskohtien viimeistelystä, väreistä sekä hahmon kolmiulotteisuuden huomioon ottamisesta.
Tutkimuksen hahmoanalyysissä tutkitaan hahmojen muotokieltä, värejä sekä ominaisuuksia. Analyysissä tutkitaan myös, miten hahmot koetaan. Tähän kuuluu hahmon luonne, hahmon rooli omassa tarinassaan sekä millaisena hahmoa pidetään. Produktiossa suunni-tellaan kolme omaa hahmoa tutkimuksessa opitun pohjalta ja tehdään kolme valmista kuvi-tusta tekijän itse kirjoittamaan satuun.
Tutkimus osoittaa, että erityisesti hahmon muotokieli, väri sekä hahmon opetukset tekevät hahmosta mielenkiintoisen. Eri hahmoilla voi olla samoja muotoja ja värejä, mutta ne voivat merkitä eri asioita. Kuitenkin syvemmin tarkkaillessa yhtäläisyyksiä löytyy odotettua enem-män. Hahmon opetuksissa on tärkeää, että hahmo opettaa jotain sekä hyvistä että huonois-ta hetkistä. Oleellista hahmosuunnittelussa onkin, että hahmon suunnitteluun perehdytään ajan kanssa, eikä suunnittelua tehdä päivässä ensimmäistä ideaa käyttäen.