Ulkoisen viestinnän suunnitelma Hamina LNG Oy:lle
Haikonen, Tiiti (2020)
Haikonen, Tiiti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915337
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan ulkoista yritysviestintää uuden yrityksen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on luoda toimeksiantajalle toimiva ulkoisen viestinnän suunnitelma, jonka avulla yritys pystyy myös vastaamaan sidosryhmien viestintäodotuksiin. Toimeksiantajana opinnäytetyössä on Hamina LNG Oy. Yritys toimii terminaalioperaattorina HaminaKotka Satamaan rakenteilla olevassa LNG-terminaalissa, jonka kaupallinen käyttö alkaa vuoden 2021 alussa.
Tutkimuksessa käytetään kvalitatiivisista tutkimusmenetelmistä teemahaastatteluita ja avoimia haastatteluita sekä prosessuaalista menetelmää. Teemahaastattelut toteutettiin haastattelemalla yrityksen viittä sidosryhmän edustajaa helmi-maaliskuussa 2020. Teemahaastattelujen avulla selvitettiin, millaisia odotuksia sidosryhmillä on yrityksen ulkoisesta viestinnästä – mitkä ovat sidosryhmien näkökulmasta tärkeimmät teemat ja kanavat. Avoimet haastattelut toteutettiin kevään 2020 aikana haastattelemalla yrityksen toimitusjohtajaa, ja niiden avulla tutkittiin yrityksen viestinnän lähtötilannetta, teemoja ja tavoitteita. Tutkimuksessa käytettiin myös prosessuaalista tutkimusmenetelmää, jonka avulla laadittiin yritykselle konkreettinen ja toimiva viestintäsuunnitelma. Tiivis yhteistyö toimeksiantajan kanssa varmisti sen, että viestintäsuunnitelma oli yrityksen vision ja strategian mukainen.
Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää eri sidosryhmien odotuksia yrityksen viestinnästä ja rakentaa yritykselle viestintäsuunnitelma, joka vastaa sekä sidosryhmien odotuksia että tukee yrityksen strategiaa. Tutkimus osoitti, että hyvä ja toimiva ulkoisen viestinnän suunnitelma muodostuu erilaisten sidosryhmien tarpeiden ja odotusten huomioon ottamisesta, yrityksen ydinviestin, arvojen ja tavoitteiden ymmärtämisestä sekä oikeiden viestintäkanavien valitsemisesta. Lopputuloksena on toimeksiantajalle toimiva ja kattava ulkoisen viestinnän suunnitelma, jonka avulla yrityksen viestintäprosessi kehittyy ja selkiytyy huomattavasti.
Tutkimuksessa käytetään kvalitatiivisista tutkimusmenetelmistä teemahaastatteluita ja avoimia haastatteluita sekä prosessuaalista menetelmää. Teemahaastattelut toteutettiin haastattelemalla yrityksen viittä sidosryhmän edustajaa helmi-maaliskuussa 2020. Teemahaastattelujen avulla selvitettiin, millaisia odotuksia sidosryhmillä on yrityksen ulkoisesta viestinnästä – mitkä ovat sidosryhmien näkökulmasta tärkeimmät teemat ja kanavat. Avoimet haastattelut toteutettiin kevään 2020 aikana haastattelemalla yrityksen toimitusjohtajaa, ja niiden avulla tutkittiin yrityksen viestinnän lähtötilannetta, teemoja ja tavoitteita. Tutkimuksessa käytettiin myös prosessuaalista tutkimusmenetelmää, jonka avulla laadittiin yritykselle konkreettinen ja toimiva viestintäsuunnitelma. Tiivis yhteistyö toimeksiantajan kanssa varmisti sen, että viestintäsuunnitelma oli yrityksen vision ja strategian mukainen.
Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää eri sidosryhmien odotuksia yrityksen viestinnästä ja rakentaa yritykselle viestintäsuunnitelma, joka vastaa sekä sidosryhmien odotuksia että tukee yrityksen strategiaa. Tutkimus osoitti, että hyvä ja toimiva ulkoisen viestinnän suunnitelma muodostuu erilaisten sidosryhmien tarpeiden ja odotusten huomioon ottamisesta, yrityksen ydinviestin, arvojen ja tavoitteiden ymmärtämisestä sekä oikeiden viestintäkanavien valitsemisesta. Lopputuloksena on toimeksiantajalle toimiva ja kattava ulkoisen viestinnän suunnitelma, jonka avulla yrityksen viestintäprosessi kehittyy ja selkiytyy huomattavasti.