Ammatillinen verkkoportfolio markkinointialan työnhaun tueksi
Lahti, Nina (2020)
Lahti, Nina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915379
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on verkkoportfolion rakentaminen ammatillisen osaamisen esittämisen alustaksi. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää työnhakua ja ammatillista uraa tukeva portfolio, jossa kiinnitetään huomiota portfolion kehittämiseen henkilöbrändäyksen kautta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Krea, Haaga-Helian luova toimisto.
Ennen portfolion rakentamista perehdytään henkilöbrändäykseen ja ammatilliseen henkilöbrändäykseen. Aihetta lähestytään suppilomaisesti aina brändin merkityksen tasolta ammatillisen osaamisen esittämiseen henkilöbrändin kautta.
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe kulkee käsikädessä portfolion rakentamisen kanssa, mutta itse prosessit ovat kuvattuina eri kappaleiden alle. Suunnitteluvaihe on jaettu neljään osaalueeseen: opinnäytetyön suunnitteluun, portfolion suunnitteluun ja portfolion suunnittelussa käytettyjen apukeinojen esittämiseen, joita ovat visualisointitaulun laatiminen ja kohderyhmän kartoittaminen.
Portfolion rakenne avataan yksityiskohtaisesti suunnitteluvaiheen jälkeen, jossa itse portfolion esittämisen lisäksi perustellaan valintoja omien mieltymysten, teorian ja suunnitteluvaiheessa rakennettujen apuvälineiden kautta. Kuvakaappaukset portfoliosta ennen prosessin aloittamisesta ja kuvakaappaukset lopullisesta versiosta havainnollistavat rakennetta käsittelevän kappaleen läpi.
Prosessin tuotoksena on valmis portfolio, joka on erinomainen apuväline tekijälleen nopeasti muuttuvan markkinointialan uran varrella. Syntynyt portfolio on käyttäjäystävällinen verkkosivusto, joka mukautuu helposti trendien ja tarpeiden mukaan. Koska portfoliota tulee jatkossa päivittää uusien työnäytteiden ja työtehtävien myötä, on opinnäytetyön lopussa pohdittu portfolion jatkotoimenpiteitä ja kehittämisehdotuksia. Pohdinta-kappaleessa on pohdittu myös prosessia oman oppimisen ja ammatillisen kehittymisen kautta.
Ennen portfolion rakentamista perehdytään henkilöbrändäykseen ja ammatilliseen henkilöbrändäykseen. Aihetta lähestytään suppilomaisesti aina brändin merkityksen tasolta ammatillisen osaamisen esittämiseen henkilöbrändin kautta.
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe kulkee käsikädessä portfolion rakentamisen kanssa, mutta itse prosessit ovat kuvattuina eri kappaleiden alle. Suunnitteluvaihe on jaettu neljään osaalueeseen: opinnäytetyön suunnitteluun, portfolion suunnitteluun ja portfolion suunnittelussa käytettyjen apukeinojen esittämiseen, joita ovat visualisointitaulun laatiminen ja kohderyhmän kartoittaminen.
Portfolion rakenne avataan yksityiskohtaisesti suunnitteluvaiheen jälkeen, jossa itse portfolion esittämisen lisäksi perustellaan valintoja omien mieltymysten, teorian ja suunnitteluvaiheessa rakennettujen apuvälineiden kautta. Kuvakaappaukset portfoliosta ennen prosessin aloittamisesta ja kuvakaappaukset lopullisesta versiosta havainnollistavat rakennetta käsittelevän kappaleen läpi.
Prosessin tuotoksena on valmis portfolio, joka on erinomainen apuväline tekijälleen nopeasti muuttuvan markkinointialan uran varrella. Syntynyt portfolio on käyttäjäystävällinen verkkosivusto, joka mukautuu helposti trendien ja tarpeiden mukaan. Koska portfoliota tulee jatkossa päivittää uusien työnäytteiden ja työtehtävien myötä, on opinnäytetyön lopussa pohdittu portfolion jatkotoimenpiteitä ja kehittämisehdotuksia. Pohdinta-kappaleessa on pohdittu myös prosessia oman oppimisen ja ammatillisen kehittymisen kautta.