Talotoimittajan brändiviestinnän kehittäminen Instagramissa
Niskanen, Anni (2020)
Niskanen, Anni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915311
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, minkälaisilla sisällöillä ja toimenpiteillä talotoimittajan brändiviestintää voidaan kehittää Instagramissa. Tarkastelun kohteeksi valittiin Instagram sen vuoksi, että se toimii kanavana, mistä käyttäjät hakevat inspiraatiota, etsivät tietoa ja seuraavat brändejä. Lisäksi Instagram on tehokas kanava, missä yritykset voivat kasvattaa brändin tunnettuutta ja rakentaa luottamusta asiakkaisiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli teoriatiedon ja kyselytutkimuksen pohjalta luoda Salvos Finland Oy:lle brändiviestinnän suunnitelma Instagramiin. Suunnitelman tarkoitus on antaa suuntaa Instagramissa julkaistaville sisällöille sekä maksettujen sisältöjen kohdentamiselle.
Opinnäytetyön teoria käsittelee brändiä, brändiviestintää ja sosiaalisen median merkitystä yrityksen brändin rakentamisessa. Teoriaosuudessa syvennytään tarkemmin Instagramiin vaikutuskanavana, siellä tapahtuviin julkaisumuotoihin ja sisältöihin. Teoriatiedon lisäksi toteutettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus Instagramissa @puutalomustan rakennusblogia seuraaville käyttäjille ja vastauksia saatiin 299 kappaletta. Kyselytutkimuksella haluttiin selvittää potentiaalisen kohderyhmän sisältötoiveita, sisällön julkaisumuotoa sekä Salvoksen tunnettuutta. Lisäksi tutkimuksella haluttiin selvittää talotoimittajan valintaan ja ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä sekä suhtautumista vaikuttajamarkkinoinnin käyttöön. Kyselyn tuloksista selvisi, että talotoimittajilta toivotaan eniten sisältöä valmiista kohteista, rakennusvaiheista ja yrityksen toiminnasta. Lisäksi mahdollisuutta muunteluun pidettiin erittäin tärkeänä talotoimittajan valintaan vaikuttavana tekijänä.
Opinnäytetyön tuotoksena on laadittu brändiviestinnän Instagram-suunnitelma. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Instagramin hyödyntäminen tunnettuuden kasvattamisessa vaatii yritykseltä resursseja ja suunnitelmallisuutta, mutta laadukkaan asiakasta palvelevan sisällön ja vuorovaikutteisen toiminnan avulla se on mahdollista ja voi kasvattaa yrityksen liiketoimintaa pitkällä aikavälillä.
Opinnäytetyön teoria käsittelee brändiä, brändiviestintää ja sosiaalisen median merkitystä yrityksen brändin rakentamisessa. Teoriaosuudessa syvennytään tarkemmin Instagramiin vaikutuskanavana, siellä tapahtuviin julkaisumuotoihin ja sisältöihin. Teoriatiedon lisäksi toteutettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus Instagramissa @puutalomustan rakennusblogia seuraaville käyttäjille ja vastauksia saatiin 299 kappaletta. Kyselytutkimuksella haluttiin selvittää potentiaalisen kohderyhmän sisältötoiveita, sisällön julkaisumuotoa sekä Salvoksen tunnettuutta. Lisäksi tutkimuksella haluttiin selvittää talotoimittajan valintaan ja ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä sekä suhtautumista vaikuttajamarkkinoinnin käyttöön. Kyselyn tuloksista selvisi, että talotoimittajilta toivotaan eniten sisältöä valmiista kohteista, rakennusvaiheista ja yrityksen toiminnasta. Lisäksi mahdollisuutta muunteluun pidettiin erittäin tärkeänä talotoimittajan valintaan vaikuttavana tekijänä.
Opinnäytetyön tuotoksena on laadittu brändiviestinnän Instagram-suunnitelma. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Instagramin hyödyntäminen tunnettuuden kasvattamisessa vaatii yritykseltä resursseja ja suunnitelmallisuutta, mutta laadukkaan asiakasta palvelevan sisällön ja vuorovaikutteisen toiminnan avulla se on mahdollista ja voi kasvattaa yrityksen liiketoimintaa pitkällä aikavälillä.