Maaseutukunnan henkilökuljetusten järjestäminen digitaalisten palvelujen avulla : case Ruovesi
Kylmälä, Elina (2020)
Kylmälä, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915338
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää suomalaisissa kunnissa tarjolla olevia henkilökuljetusten järjestelyihin kehitettyjä digitaalisia palveluita ja näihin liittyviä hankkeita. Tarkoituksena oli etsiä ratkaisuja siihen, kuinka pienessä kunnassa voitaisiin hoitaa kuljetukset toimivasti ja ilman kustannusten nousua. Työn toimeksiantajana toimi Ruoveden kunta.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui liikennepalvelulaista sekä digitalisaation vaikutuksesta liikkumisen palveluihin. Tutkimusosassa puolestaan tarkasteltiin viime vuosien kokeiluita liikkumisen palveluiden uudistamiseksi. Aineistona on käytetty haastatteluiden lisäksi muun muassa Suomen itsenäisyyden juhlarahaston rahoittamien hankkeiden raportteja, liikenne- ja viestintäministeriön raportteja, VTT:n raportteja, sekä useita muita dokumentteja ja tiedotteita, jotka käsittelivät maaseudun liikkumispalveluja ja niiden kehittämistä.
Tutkimuksen kautta löytyi erilaisia malleja, joiden mukaisesti joukkoliikennettä ja henkilökuljetuksia voitaisiin yhdistää ja hallita, mutta Ruoveden osalta niiden toteuttamiseen ryhtyminen ilman yhteistyötä muiden kuntien kanssa on hankalaa. Yhtenä työn tuloksena oli näiden potentiaalisten mallien hyvien ja huonojen puolien analysointi. Keskeisimpiä tutkimustuloksia olivat, että ennen kuin digitaalisista palveluista voidaan todella hyötyä, tulisi koko kuljetuskenttää koskeva lainsäädäntö ottaa yhteisesti tarkasteltavaksi ja selvittää millä ehdoilla julkisia kuljetuksia voidaan avata. Jotta kaikkia eri kuljetusmahdollisuuksia pystyttäisiin avaamaan merkittävissä määrissä, tarvittaisiin muutoksia myös kuljetuksiin vaikuttavissa kunta-, hankinta- ja kilpailulaeissa. Tutkimuksen perusteella voidaan myös päätellä, että digitalisoituminen tulee tuomaan uusia mahdollisuuksia maaseudun kuljetusten suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui liikennepalvelulaista sekä digitalisaation vaikutuksesta liikkumisen palveluihin. Tutkimusosassa puolestaan tarkasteltiin viime vuosien kokeiluita liikkumisen palveluiden uudistamiseksi. Aineistona on käytetty haastatteluiden lisäksi muun muassa Suomen itsenäisyyden juhlarahaston rahoittamien hankkeiden raportteja, liikenne- ja viestintäministeriön raportteja, VTT:n raportteja, sekä useita muita dokumentteja ja tiedotteita, jotka käsittelivät maaseudun liikkumispalveluja ja niiden kehittämistä.
Tutkimuksen kautta löytyi erilaisia malleja, joiden mukaisesti joukkoliikennettä ja henkilökuljetuksia voitaisiin yhdistää ja hallita, mutta Ruoveden osalta niiden toteuttamiseen ryhtyminen ilman yhteistyötä muiden kuntien kanssa on hankalaa. Yhtenä työn tuloksena oli näiden potentiaalisten mallien hyvien ja huonojen puolien analysointi. Keskeisimpiä tutkimustuloksia olivat, että ennen kuin digitaalisista palveluista voidaan todella hyötyä, tulisi koko kuljetuskenttää koskeva lainsäädäntö ottaa yhteisesti tarkasteltavaksi ja selvittää millä ehdoilla julkisia kuljetuksia voidaan avata. Jotta kaikkia eri kuljetusmahdollisuuksia pystyttäisiin avaamaan merkittävissä määrissä, tarvittaisiin muutoksia myös kuljetuksiin vaikuttavissa kunta-, hankinta- ja kilpailulaeissa. Tutkimuksen perusteella voidaan myös päätellä, että digitalisoituminen tulee tuomaan uusia mahdollisuuksia maaseudun kuljetusten suunnitteluun ja toteuttamiseen.