Kova Klangi : lyömäsoittajana improvisoidussa ambient-konsertissa
Ronimus, Akseli (2020)
Ronimus, Akseli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915346
Tiivistelmä
Tämä työ on osa kaksiosaista opinnäytetyötä: taiteellinen opinnäytetyökonsertti sekä siihen liittyvä kirjallinen osio. Taiteellinen työ oli improvisaatioon painottuva konsertti, joka järjestettiin Tahmelan kokous- ja juhlatilassa 29.3.2020 Tampereella. Konsertissa Kova Klangi -duo esitti ambient-musiikkia, joka yhdisteli live-elektroniikkaa ja akustisia lyömäsoittimia. Kirjallisessa työssä avataan ja syvennetään tämän konsertin teemaa käsittelemällä hälystä muodostettua musiikkia, ambient-musiikin historiaa ja sen tunnuspiirteitä sekä improvisaation keinoja Kovan Klangin konsertissa.
Kirjallinen osuus jakautuu kolmeen osioon. Ensimmäinen osio käsittelee ambientia ja hälymusiikkia. Toinen osio käsittelee konserttiin valittuja soittimia kolmen eri kriteerin kautta: soitinta voi soittaa monella tavalla, sitä voi preparoida tai sillä voi preparoida. Kolmas osio käsittelee säveltasollisten ja säveltasottomien lyömäsoittimien improvisaation keinoja kolmella eri tasolla: vapaa improvisaatio, sävellyksessä improvisointi ja tuttuun aihioon improvisointi. Opinnäytetyön pääpaino on lyömäsoittajan roolissa live-elektroniikan kanssa improvisoidessa.
Kirjallinen osuus jakautuu kolmeen osioon. Ensimmäinen osio käsittelee ambientia ja hälymusiikkia. Toinen osio käsittelee konserttiin valittuja soittimia kolmen eri kriteerin kautta: soitinta voi soittaa monella tavalla, sitä voi preparoida tai sillä voi preparoida. Kolmas osio käsittelee säveltasollisten ja säveltasottomien lyömäsoittimien improvisaation keinoja kolmella eri tasolla: vapaa improvisaatio, sävellyksessä improvisointi ja tuttuun aihioon improvisointi. Opinnäytetyön pääpaino on lyömäsoittajan roolissa live-elektroniikan kanssa improvisoidessa.