Koldioxidutsläppens påverkan på tyska bilindustrin: En studie om till vilken grad den tyska bilindustrin har koncentrerat sig på en mera elektrifierad bilmarknad under 2010-talet
Udd, Christoffer (2020)
Udd, Christoffer
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915462
Tiivistelmä
Det huvudsakliga syftet i arbetet var att undersöka och förstå och hur den tyska bilindustrin har börjat koncentrera deras resurser i forskning och utveckling, samt deras fram-tidsplaner för att nå en fossilfri bilmarknad. Arbetet kommer även att lyfta fram hurudana lösningar biltillverkarna gör för att nå de hårda kraven EU har lagt för bilindustrin gällande koldioxidutsläppen, för att inte hamna ut för häftiga sanktioner. Undersökningen har jämfört de tre största biltillverkarna i Europa, Volkswagen AG, Daimler AG och BMW Group, i en strukturerad innehållsanalys och därför tillämpas den kvalitativa forskningsmetoden. Arbetet baserar sig på insamlade data från företagens årsberättelser och hållbarhetsrapporter. Därtill för att få svar på orsaker som påverkat tyska bilindustrin har arbetet undersökt EU direktiv gällande koldioxidutsläpp och deras begränsningar. För dessa är informationen tagen från EU:s och European Car Manufacturer’s officiella webbsidor.
Undersökningen jämför de olika biltillverkarnas investeringar i forskning och utveckling. Framförallt, hur de investerat i digitalisering och elektrifiering av deras produktionsan-läggningar, samt utvecklingen av hybrid och helelektriska bilar. Resurserna riktas på dessa områden för att minska koldioxidutsläpp och minska belastningen på miljön. På detta sätt kommer företagen att nå målen för koldioxidutsläppen som genereras ur bilar i den besatta tidsgränsen som EU beslutat om.
Resultatet av undersökningen visar att de undersökta biltillverkarna har ökad fokus på modernisering och elektrifiering av sina produktionsanläggningar och bilmodeller. Således medverkar de positivt i minskningen av koldioxidutsläpp och minskar belastningen på miljön. Med hjälp av en strukturerad jämförelse av biltillverkarna kan man se tydliga likheter och anknytningar mellan dem.
Undersökningen jämför de olika biltillverkarnas investeringar i forskning och utveckling. Framförallt, hur de investerat i digitalisering och elektrifiering av deras produktionsan-läggningar, samt utvecklingen av hybrid och helelektriska bilar. Resurserna riktas på dessa områden för att minska koldioxidutsläpp och minska belastningen på miljön. På detta sätt kommer företagen att nå målen för koldioxidutsläppen som genereras ur bilar i den besatta tidsgränsen som EU beslutat om.
Resultatet av undersökningen visar att de undersökta biltillverkarna har ökad fokus på modernisering och elektrifiering av sina produktionsanläggningar och bilmodeller. Således medverkar de positivt i minskningen av koldioxidutsläpp och minskar belastningen på miljön. Med hjälp av en strukturerad jämförelse av biltillverkarna kan man se tydliga likheter och anknytningar mellan dem.