Den ökande e-handelns påverkan på transportföretagens verksamhet i Finland
Sandell, Valdemar (2020)
Sandell, Valdemar
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115569
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om den ökande e-handelns påverkan på transportföretagens samt logistikaktörernas verksamhet. Syftet med detta arbete är att undersöka den ökande e-handelns påverkan på transportföretagens och övriga aktörers verksamhet med betoning på sista milen av transporten, i en ”business-to-consumer” verksamhet. I arbetet analyseras företagens logistikstrategier och verksamheter med teorier om dessa. Den snabba utvecklingen av detaljhandeln på internet innebär nya utmaningar för alla inblandade aktörer inom paketleveranser. Det innebär förändrade leveransprocesser där fler transporter sker till serviceställen och direkt hem till konsumenterna samt nya transportmedel i framtiden. Transportföretagen bör ta hänsyn till konsumenternas krav och den viktiga sista delen av transporten, sista milen. Denna sträcka är mest kostsam och tidskrävande för transportföretaget och har stor inverkan på hur effektiv leveransen till slutkunden blir. Därmed bör de inblandade aktörerna utveckla lösningar på en så effektiv och lönsam distribution som möjligt i den utvecklande e-handeln. Denna studie omfattar enbart företag som sysslar med B2C-verksamhet i Finland. Forskningen baserar sig endast på transporter av konsumentvaror som har köpts på internet. Studien undersöker inte orsaker till den ökande e-handeln. Teoridelen är uppdelad i olika rubriker, vilka inkluderar; begreppet logistik, försörjningskedjan, leveransservice, sista milens leveranskedja, lösningar för den sista milen och slutligen framtidens sista mil. Denna teori har valts för att ge förkunskaper inom ämnet samt komplettera resultatet. Forskningen använder sig av en kvalitativ metod för att få djupgående svar på undersökningens syfte. Semistrukturerade intervjuer har utförts med en aktör och tre transportföretag för att samla informativa data. Resultatet för detta arbete visar att företagen påverkas av den ökande e-handeln i hög grad. Trots att intäkterna ökar i form av volymökningen, ställer det till med många utmaningar som exempelvis att hålla kostnadsnivån tillräckligt låg för att inte göra för stora investeringar. Alla undersökta företag har en klar strategi hur de skall gå tillväga. Syftet är uppnått och de undersökta företagen är väldigt representativa på den finländska marknaden.