Opas sponsoreiden hankintaan IF Sibbo-Vargarnalle
Jernmark, Heidi (2020)
Jernmark, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915432
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli IF Sibbo-Vargarna jalkapallojaosto. IF Sibbo-Vargarnan jalkapallotoiminnat perustuvat pääsääntöisesti vapaaehtoisuuteen ja yhteisöllisyyteen. Seura haluaa tarjota ”jalkapalloa jokaiselle Sipoolaiselle”.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä keinoin jalkapallojaoston vapaaehtoiset voivat hankkia joukkueelle sponsoreita ja mitä sponsorit toivovat vastikkeeksi sponsorointikohteiltaan. Empiirinen tutkimus tehtiin vertailuanalyysin avulla kolmen yrityksen kesken. Kahden yrityksen aineisto kerättiin yrityksien internetsivuilta ja kolmannen yrityksen vastaukset saatiin haastattelemalla yrityksen toimitusjohtajaa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin markkinointiviestintää, tiedotus- ja suhdetoimintaa sekä sponsorointia. Lähteinä työssä käytettiin markkinointiviestintään, tiedotus- ja suhdetoimintaan, ja sponsorointiin liittyvää kirjallisuutta, sekä internetissä olevia aiheeseen liittyviä julkaisuja.
Teorian viitekehyksestä ja empiirisestä tutkimuksesta saatavia tuloksia hyödynnetään valit-taessa tekstisisältöä IF Sibbo-Vargarnalle tehtävään produktiin, joka on IF Sibbo-Vargarnan sponsoroinnin pikaopas.
Tutkimuksessa ilmeni, että sponsorit odottavat näkyvyyttä ja vastikkeellisuutta omalle in-vestoinnilleen. Kaksi sponsoria kolmesta arvosti myös sponsorikohteen paikallisuutta tutkimuksessa. Tutkimuksesta saadut tulokset vahvistivat teoria viitekehyksessä esiteltyjen asiantuntijoiden sanaa. The Thesis is commissioned by the IF Sibbo-Vargarna football association. IF Sibbo-Vargarna's football activities are mainly based on volunteering and community spirit. The club wants to offer “football to every resident of Sipoo”.
The aim of the study was to find out how the volunteers of the football association can get sponsors for the team, as well as what the sponsors want in return for their sponsorship targets. An empirical study was conducted using a comparative analysis between the three companies. The material of the two companies was collected through an existing text and the answers of the third company were obtained by interviewing the company's CEO.
The theoretical framework of the work examined marketing communications, information and public relations activities, and sponsorship. The sources used in the work were literature related to marketing communications, information and public relations and sponsorship, as well as related publications on the Internet.
The results from the theoretical framework and empirical research will be utilized in select-ing text content for the product for IF Sibbo-Vargarna, which is a guide for acquiring sponsors.
According to the study, sponsors expect visibility and reward for their own investment. Two of the three sponsors also valued the locality of the sponsor site in the study. The results of the study confirmed the words of the experts presented in the theory framework.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä keinoin jalkapallojaoston vapaaehtoiset voivat hankkia joukkueelle sponsoreita ja mitä sponsorit toivovat vastikkeeksi sponsorointikohteiltaan. Empiirinen tutkimus tehtiin vertailuanalyysin avulla kolmen yrityksen kesken. Kahden yrityksen aineisto kerättiin yrityksien internetsivuilta ja kolmannen yrityksen vastaukset saatiin haastattelemalla yrityksen toimitusjohtajaa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin markkinointiviestintää, tiedotus- ja suhdetoimintaa sekä sponsorointia. Lähteinä työssä käytettiin markkinointiviestintään, tiedotus- ja suhdetoimintaan, ja sponsorointiin liittyvää kirjallisuutta, sekä internetissä olevia aiheeseen liittyviä julkaisuja.
Teorian viitekehyksestä ja empiirisestä tutkimuksesta saatavia tuloksia hyödynnetään valit-taessa tekstisisältöä IF Sibbo-Vargarnalle tehtävään produktiin, joka on IF Sibbo-Vargarnan sponsoroinnin pikaopas.
Tutkimuksessa ilmeni, että sponsorit odottavat näkyvyyttä ja vastikkeellisuutta omalle in-vestoinnilleen. Kaksi sponsoria kolmesta arvosti myös sponsorikohteen paikallisuutta tutkimuksessa. Tutkimuksesta saadut tulokset vahvistivat teoria viitekehyksessä esiteltyjen asiantuntijoiden sanaa.
The aim of the study was to find out how the volunteers of the football association can get sponsors for the team, as well as what the sponsors want in return for their sponsorship targets. An empirical study was conducted using a comparative analysis between the three companies. The material of the two companies was collected through an existing text and the answers of the third company were obtained by interviewing the company's CEO.
The theoretical framework of the work examined marketing communications, information and public relations activities, and sponsorship. The sources used in the work were literature related to marketing communications, information and public relations and sponsorship, as well as related publications on the Internet.
The results from the theoretical framework and empirical research will be utilized in select-ing text content for the product for IF Sibbo-Vargarna, which is a guide for acquiring sponsors.
According to the study, sponsors expect visibility and reward for their own investment. Two of the three sponsors also valued the locality of the sponsor site in the study. The results of the study confirmed the words of the experts presented in the theory framework.