Drivmedel för personbilar ur miljö- och konsumentperspektiv
Hällfors, Axel (2020)
Hällfors, Axel
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115606
Tiivistelmä
Detta examensarbete behandlar olika drivmedel, d.v.s. bränslen, som finns att tillgå i dagens personbilar. Bränslena är indelade i bränsleklasserna: fossila, el och alternativa bränslen. Fossila bränslen, bensin och diesel, har funnits i över 100 år i personbilar och har alltid varit en majoritet av bränslen som används. Problemet med dessa bränslen är växthusgaser som finns i avgaserna som uppstår vid användning av dem, vilket bidrar till klimatuppvärmningen. Därför måste andelen fossila bränslen som används i personbilar globalt minskas. Det är här som el och alternativa bränslen som använder förnybara energikällor kunde komma till användning, eftersom de i praktiken kan minska på bil-sektorns klimatavtryck. Men tekniska och ekonomiska faktorer som t.ex. räckvidd och inköpspris för elbilar försvårar genombrott för dessa bränslen. Dessutom finns infrastruk-turella komplikationer som t.ex. antalet allmänna laddningspunkter och biobränslestat-ioner. Bränsleklasserna presenteras i skilda kapitel, men jämförs i ett kapitel. Där jämför jag de olika bränslena i en och samma bilmodell för att presentera skillnader som: in-köpspris, bränslekostnader samt koldioxidutsläpp. Slutligen presenteras vilka åtgärder Finland och EU har vidtagit för att minska på växthusgaserna från bilar. Dessa är miljö-mål och utsläppskrav som ställs på bilindustrin nu och i framtiden.