Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Engagemanget som unga vuxna har vid äggköp

Tanska, Ville (2020)

 
Avaa tiedosto
Ville Tanska slutarbete 2020 PDF.pdf (339.9Kt)
Lataukset: 


Tanska, Ville
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115637
Tiivistelmä
Att handla ekologiskt har blivit populärt i dagens läge och efterfrågan på ekologiskt producerade livsmedel ökar konstant. Allt fler köper hellre ekologiska än oekologiska produkter. Djurens välmående och global uppvärmning är saker som konsumenter tänker på när de handlar mat. Att äta växter och animaliska produkter med en stark organisk bakgrund blir ständigt mer populärt speciellt bland unga och unga vuxna. Syftet med denna studie är att undersöka hur unga vuxna konsumerar livsmedel, särskilt ägg. Ägg har fyra olika huvudsakliga produktionsmetoder. Forskningsfrågorna ämnar undersöka hur noggrant konsumenten brukar välja mellan olika produktionsmetoderna vid köptillfället, hurudan inställning unga vuxna har till organiska livsmedel och ekologiska produktionsmetoder samt och målet är att få fram om de verkligen vet vad de köper och vilken inställning de har till andra befintliga alternativ. Undersökningen är avgränsat till unga vuxna i åldern 21-26 år och som undersökningen är en kvalitativ studie som är baserad på dem semi-strukturerade intervjuer. Som kriteria var att respondenterna har använt eller köpt ägg inom de senaste 5 åren. I denna studie används olika Internetkällor, böcker och databaser som Theseus och Google Scholar för att hitta nödvändig information. Undersökningens resultat presenteras i form av fyra huvudteman, där det första temat behandlar respondenternas ägganvändning. Det andra temat behandlar var respondenterna köper ägg. Det tredje temat behandlar valet av äggtyp och det fjärde temat behandlar produktionsmetodens betydelse. I diskussionen anknyts resultaten till de existerande sekundära teorierna och undersökningens syfte och forskningsfrågor besvaras. Undersökningens resultat visar att unga vuxna inte har mycket kunskap om olika produktionsmetoder, åtminstone inte på en detaljerad nivå. De verkar ha intrycket att vissa produktionsmetoder är mer etiska än andra och de har en viss villighet att köpa ekologiskt producerade produkter, men majoriteten av respondenterna hade ingen klar bild av de olika produktionsmetoderna.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste