Varumärkeslojalitet inom bilförsäljning
Arnold, Dennis (2020)
Arnold, Dennis
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115640
Tiivistelmä
Avsikten med studien var att ta reda på hur viktig faktor varumärkeslojalitet är inom bil-försäljning och om man bör ta den i beaktande i marknadsföringsstrategin. I den här studien undersöks varumärkeslojaliteten på Oy Sports Car Center Ab, som är den största bilförsäljningsföretaget i Finland inom premium-och exklusiva segmentet. Detta gjordes genom empiriska studier med hjälp av den kvantitativa metoden.
Utifrån det empiriska materialet har varumärkeslojaliteten för olika bilmärken analyserats och resultaten jämförts med tillgängliga publicerade motsvarande resultat. Resultaten har jämförts med data hämtat från artiklar om kundbeteende och bilmarknaden.
Arbetet innehåller dessutom en enkät riktad till privatpersoner för att ta reda vilka faktorer som inverkar vid val av bil.
Undersökningen av fallstudien Sports Car Center ger för handen att varumärkeslojalitet inte är en betydande faktor att beakta i försäljningen och marknadsföringen. Man bör dock beakta att segmentet premium och lyxbilar inte representerar bilhandeln i genomsnitt. Det visar enkäten som indikerar igen att varumärkeslojaliteten kan vara en faktor att tas i beaktande i marknadsföringen.
Man kan dock säga att varumärkeslojaliteten är endast en faktor av många som påverkar bilvalet och det finns indikationer att betydelsen kommer att minska ytterligare i framtiden.
Utifrån det empiriska materialet har varumärkeslojaliteten för olika bilmärken analyserats och resultaten jämförts med tillgängliga publicerade motsvarande resultat. Resultaten har jämförts med data hämtat från artiklar om kundbeteende och bilmarknaden.
Arbetet innehåller dessutom en enkät riktad till privatpersoner för att ta reda vilka faktorer som inverkar vid val av bil.
Undersökningen av fallstudien Sports Car Center ger för handen att varumärkeslojalitet inte är en betydande faktor att beakta i försäljningen och marknadsföringen. Man bör dock beakta att segmentet premium och lyxbilar inte representerar bilhandeln i genomsnitt. Det visar enkäten som indikerar igen att varumärkeslojaliteten kan vara en faktor att tas i beaktande i marknadsföringen.
Man kan dock säga att varumärkeslojaliteten är endast en faktor av många som påverkar bilvalet och det finns indikationer att betydelsen kommer att minska ytterligare i framtiden.