PC-pelien bisnesmallit : rahan tuottaminen PC-pelillä
Jussila, Aleksi (2020)
Jussila, Aleksi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915391
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee PC-pelien bisnesmalleja pääpainon ollessa mikrotransaktioissa ja niiden toteutuksessa. Opinnäytetyö edustaa perustutkimusta. Sen tavoitteena on tuottaa tietoa pelimaailman bisnesmalleista keräämällä sitä eri lähteistä. Tämä on työn kannalta mielekkäin ja tulosten kannalta luotettavin tapa toimia. Työ rajattiin käsittelemään PC-pelejä. Työ erittelee PC-pelien bisnesmalleja sekä tarkastelee niiden vahvuuksia ja heikkouksia. Opinnäytetyö esittelee mikrotransaktioiden nykyisiä toteutustapoja ja ehdottaa niihin parannuksia. Aihe on erittäin ajankohtainen, sillä videopelien suosio on huipussaan, eikä kasvulle näy loppua.
Tietoa haettiin Steam-palvelusta, alan kirjallisuudesta ja monenlaisista verkkolähteistä. Työssä esiteltiin videopelien suosion kasvua ja bisnesmalli-termiä. Tämän jälkeen käsiteltiin PC-pelien bisnesmallien aineellisten ja digitaalisten kopioiden myynti eli pay-to-play-malli, tilaus-, freemium-, mikrotransaktio-, lisäsisältö-, ennakkotilaus-, ennakkojulkaisu-, joukkorahoitus- ja mainontamallit. Sitten valotettiin pikaisesti erilaisia ansaintamalleja, minkä jälkeen keskityttiin tutkimaan mikrotransaktioiden toteutusta eri bisnesmalleissa. Seuraavaksi työssä käsiteltiin mikrotransaktiokäytäntöjä ja niiden erilaisia toteutuksia suosituissa PC-peleissä. Lopuksi vielä tiivistettiin, miten mikrotransaktiot tulisi toteuttaa, jotta asiakkaat olisivat tyytyväisiä ja pelistä saataisiin tuottoa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että PC-peleissä käytetään nykyään useampaa bisnesmallia rinnakkain. Kiinnostavin bisnesmalli on mikrotransaktiomalli, jota hyödynnetään suurimmassa osassa uusia pelejä sen tuottavuuden takia. Perinteinen pay-to-play-malli on saanut kilpailijakseen free-to-play-mallin, jonka kilpailustrategiana on pelin ilmaisuus, jolloin pelin kokeiluun ei ole kynnystä. Free-to-play-pelit hyödyntävät pääasiassa mikrotransaktioita tulonlähteenään.
Tietoa haettiin Steam-palvelusta, alan kirjallisuudesta ja monenlaisista verkkolähteistä. Työssä esiteltiin videopelien suosion kasvua ja bisnesmalli-termiä. Tämän jälkeen käsiteltiin PC-pelien bisnesmallien aineellisten ja digitaalisten kopioiden myynti eli pay-to-play-malli, tilaus-, freemium-, mikrotransaktio-, lisäsisältö-, ennakkotilaus-, ennakkojulkaisu-, joukkorahoitus- ja mainontamallit. Sitten valotettiin pikaisesti erilaisia ansaintamalleja, minkä jälkeen keskityttiin tutkimaan mikrotransaktioiden toteutusta eri bisnesmalleissa. Seuraavaksi työssä käsiteltiin mikrotransaktiokäytäntöjä ja niiden erilaisia toteutuksia suosituissa PC-peleissä. Lopuksi vielä tiivistettiin, miten mikrotransaktiot tulisi toteuttaa, jotta asiakkaat olisivat tyytyväisiä ja pelistä saataisiin tuottoa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että PC-peleissä käytetään nykyään useampaa bisnesmallia rinnakkain. Kiinnostavin bisnesmalli on mikrotransaktiomalli, jota hyödynnetään suurimmassa osassa uusia pelejä sen tuottavuuden takia. Perinteinen pay-to-play-malli on saanut kilpailijakseen free-to-play-mallin, jonka kilpailustrategiana on pelin ilmaisuus, jolloin pelin kokeiluun ei ole kynnystä. Free-to-play-pelit hyödyntävät pääasiassa mikrotransaktioita tulonlähteenään.