Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Neljä kulttuurituottajan kehittämistyökalua Provinssin aluetaiteen työskentelyn parantamiseksi

Savela, Sini (2020)

Avaa tiedosto
Savela_Sini.pdf (875.6Kt)
Lataukset: 


Savela, Sini
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115605
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä haetaan kehittämistyökaluja Provinssin aluetaiteen työskentelyn parantamiseksi kulttuurituottajan ja työyhteisön kehittämistarpeiden näkökulmasta. Työyhteisö auttoi määrittelemään kehityskohdat, ja kulttuurituottajan työssä tarvittava johtajuus ja tiimityöskentelytaidot auttoivat niiden selvittämisessä. Työssä perehdyttiin erilaisiin teorioihin aluetaiteen ohjaajien työn tuottavuuden lisäämiseksi ja työskentelyn fokusoimiseksi.
Aluetaiteen työskentelystä ei ole tehty aiempia tutkimuksia tai kehittämistöitä, joten opinnäytetyön raamit määriteltiin laadulliseen kehittämistyöhön. Työn menetelmänä käytettiin fokusryhmätyöskentelyä, joka valittiin sen muokattavuuden takia ja siksi, että se soveltuu vastaamaan keskenään erilaisiin kehittämiskysymyksiin. Fokusryhmätyöskentelystä saatiin selville myös ryhmäläisten näkemyksien ja mielipiteiden jakaantuminen. Aineiston keruu toteutettiin fokusryhmätyöskentelyssä puolistrukturoidulla keskustelulla ja nominaaliryhmätekniikalla. Fokusryhmästä saadun aineiston analyysissa sovellettiin sisällön analyysin periaatteita. Aineisto käytiin läpi COREQ-tarkistuslistauksella ja teemoiteltiin kehittämistyökaluiksi ja -ehdotuksiksi. Fokusryhmään osallistui kahdeksan aluetaiteen työyhteisön jäsentä.
Fokusryhmässä syntyi tuloksia, joista ilmenee työyhteisöstä nousseita kehittämiskohtia, joita olivat esimerkiksi viestintä ja luottamus. Työskentely toi myös konkreettisia keinoja kehittää aluetaiteen työympäristöä. Ryhmästä nousseet aiheet muodostettiin neljäksi kehittämistyökaluksi, jotka ovat oppiva organisaatio, luovan työyhteisön johtaminen, suorituksen johtaminen ja tuottavuuden kehittäminen. Oppivasta organisaatiosta saadaan pohja koko työskentelytavan kehittämiselle, luovalla ja suorituksen johtamisella löydetään keinoja ohjaustyön tapoihin, ja tuottavuuden kehittämisellä kehitetään työn tehokkuuden näkemistä. Aiheita käsitellään työn teorialuvussa, joka näin ollen toimii työn kehittämisen malleina ohjaajille. Niitä sovelletaan myös opinnäytetyön kehitysehdotuksissa, joissa esitellään laajemmin keinoja, joilla kehitystoimet viedään käytäntöön työmaalla ja tuotannossa.
 
The aim for this thesis was to find development tools to improve area art work at the Provinssi festival from the perspective of the development needs of cultural producers and the work community. The work community helped to identify the development targets; and the leadership and teamwork skills required in the cultural producer’s work were exploited to reach them. In this thesis, different theories were looked at to increase the productivity and focusing of the work of the area art directors.
No previous research or development work had been done related to working with area art, and so qualitative development was defined as the framework for the thesis. The focus group method was used, which was chosen due to its adaptability to answer different kinds of development questions. The division of views and opinions of group members can also be examined through focus group work. The collection of data was implemented through focus group work with a semi-structured discussion and with the nominal group technique. The principles of content analysis were applied in the analysis of the data obtained from the focus group. The data was reviewed with the COREQ checklist and divided into development tools and proposals. Eight members of the festival area art work community attended the focus group.
The results of the focus group work show areas in need of development in the work community, such as communication and trust. Working in the focus group also provided some concrete ways to develop the work environment. The topics that arose from the focus group were formed into four development tools, which are a learning organization, leadership of the creative community, performance management, and productivity development. A learning organization provides a basis for the development of work methods, creative and performance management allows finding ways to implement supervision, and productivity development allows creating a vision for work efficiency. These topics are elaborated in the theoretical chapter of the thesis, which thus serves as a model for work development for the supervisors. The topics are also utilized in the suggestions for development presented in the thesis, which detail the means of applying the development actions in practice in work and production.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste