Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty : markkinointiviestinnän hyödyntäminen asiantuntijapalvelujen markkinoinnissa
Yliniitty, Karoliina (2011)
Yliniitty, Karoliina
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101713859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101713859
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli tutkia asiantuntijapalvelujen markkinointiviestintää myynnin näkökulmasta. Tarkoitus oli löytää vastaus siihen, mitkä ovat onnistumisen kannalta keskeisimmät asiat asiantuntijapalveluja markkinoivan yrityksen markkinointiviestinnässä ja sen suunnittelussa. Opinnäytetyö on toiminnallinen työ ja sen toimeksiantajana oli mainostoimisto, jossa työn tekijä on työskennellyt.
Opinnäytetyön lähdemateriaali koostui alan kirjallisuudesta, artikkeleista ja internetlähteistä. Lisäksi lähteenä käytettiin yrityksen toimitusjohtajalta saatuja tietoja. Työn viitekehysteoriassa kartoitettiin b-to-b -markkinointiviestinnän suunnittelua, johtamista ja seurantaa sekä ulkoista ja sisäistä viestintää. Lisäksi työssä käsiteltiin niitä markkinointiviestinnän toimenpiteitä, joita toimeksiantajalla oli jo käytössään.
Työn tuloksena toimeksiantajalle tehtiin markkinointiviestintäsuunnitelma aikatauluineen vuodelle 2011. Kyseinen suunnitelma sisälsi tiedot kaikista toimeksiantajan markkinointiviestinnän toimenpiteistä ja niiden vastuuhenkilöistä. Markkinointiviestintäsuunnitelmaa ja sen aikatauluja ei julkaista tässä opinnäytetyössä.
Asiantuntijapalveluja markkinoivan yrityksen markkinointiviestinnässä ei voida nimetä vain yhtä tärkeintä onnistumiseen vaikuttavaa tekijää, vaan merkittäviä asioita on useita. Keskeisimpiä näistä näyttävät olevan markkinointiviestinnän kokonaisvaltainen suunnittelu, kohderyhmien tunteminen ja toimenpiteiden seuranta.
Opinnäytetyön lähdemateriaali koostui alan kirjallisuudesta, artikkeleista ja internetlähteistä. Lisäksi lähteenä käytettiin yrityksen toimitusjohtajalta saatuja tietoja. Työn viitekehysteoriassa kartoitettiin b-to-b -markkinointiviestinnän suunnittelua, johtamista ja seurantaa sekä ulkoista ja sisäistä viestintää. Lisäksi työssä käsiteltiin niitä markkinointiviestinnän toimenpiteitä, joita toimeksiantajalla oli jo käytössään.
Työn tuloksena toimeksiantajalle tehtiin markkinointiviestintäsuunnitelma aikatauluineen vuodelle 2011. Kyseinen suunnitelma sisälsi tiedot kaikista toimeksiantajan markkinointiviestinnän toimenpiteistä ja niiden vastuuhenkilöistä. Markkinointiviestintäsuunnitelmaa ja sen aikatauluja ei julkaista tässä opinnäytetyössä.
Asiantuntijapalveluja markkinoivan yrityksen markkinointiviestinnässä ei voida nimetä vain yhtä tärkeintä onnistumiseen vaikuttavaa tekijää, vaan merkittäviä asioita on useita. Keskeisimpiä näistä näyttävät olevan markkinointiviestinnän kokonaisvaltainen suunnittelu, kohderyhmien tunteminen ja toimenpiteiden seuranta.