V Ink Tattoon visuaalisen identiteetin uudistaminen : Toimialalla erottuminen visuaalisen ilmeen avulla
Huhtakangas, Sami (2020)
Huhtakangas, Sami
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115717
Tiivistelmä
Visuaalinen identiteetti on yrityksen näkyvin osa. Yrityksen toiminnasta ja olemuksesta eli brändistä voidaan viestiä visuaalisen ilmeen avulla ja se on hyödynnettävissä yrityksen viestinnässä. Tämän produktiomuotoisen opinnäytetyön lähtökohtana oli toimeksiantajaosapuolen, V Ink Tattoo tatuointiyrityksen tarve saada käyttöönsä uudistettu visuaalinen identiteetti, joka kuvastaa yrityksen toimintaa.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa käsitellään visuaalisen identiteetin merkitystä osana brändiä ja pohditaan uudistamistyön hyötyjä sekä riskejä. Visuaalisen identiteetin suunnittelutyön pohjana käytettiin Juha Pohjolan visuaalisen ilmeen suunnittelukehystä. Työssä haastateltiin toimeksiantajaa kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän, teemahaastattelun avulla. Lisäksi toimeksiantajan toimialueen muista tatuointiyrityksistä toteutettiin kilpailija-analyysi, jota hyödynnettiin erottuvan visuaalisen identiteetin suunnittelemiseksi. Visuaalinen identiteetti uudistettiin toimeksiantajan kilpailijoista erottuvaksi sekä toimialaa kuvaavaksi kokonaisuudeksi. Produktion lopputuotteena syntyi graafinen ohjeisto, joka annettiin toimeksiantajan käyttöön visuaalisen ilmeen johtamisen työkaluksi.
Visuaalisen identiteetin uudistuksesta johtuvan vaikuttavuuden mittaaminen rajattiin pois tästä opinnäytetyöstä. Tulosten mittaaminen on haastava ja pitkäaikainen prosessi, joka vaatisi tarkasti määriteltyjen vaikuttavuustekijöiden säännöllistä mittaamista.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa käsitellään visuaalisen identiteetin merkitystä osana brändiä ja pohditaan uudistamistyön hyötyjä sekä riskejä. Visuaalisen identiteetin suunnittelutyön pohjana käytettiin Juha Pohjolan visuaalisen ilmeen suunnittelukehystä. Työssä haastateltiin toimeksiantajaa kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän, teemahaastattelun avulla. Lisäksi toimeksiantajan toimialueen muista tatuointiyrityksistä toteutettiin kilpailija-analyysi, jota hyödynnettiin erottuvan visuaalisen identiteetin suunnittelemiseksi. Visuaalinen identiteetti uudistettiin toimeksiantajan kilpailijoista erottuvaksi sekä toimialaa kuvaavaksi kokonaisuudeksi. Produktion lopputuotteena syntyi graafinen ohjeisto, joka annettiin toimeksiantajan käyttöön visuaalisen ilmeen johtamisen työkaluksi.
Visuaalisen identiteetin uudistuksesta johtuvan vaikuttavuuden mittaaminen rajattiin pois tästä opinnäytetyöstä. Tulosten mittaaminen on haastava ja pitkäaikainen prosessi, joka vaatisi tarkasti määriteltyjen vaikuttavuustekijöiden säännöllistä mittaamista.