Entrepreneurship - Establishing the Bubble tea café
Pitkänen, Elisa (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Pitkänen, Elisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053015537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053015537
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: teoreettisesta osuudesta keskittyen yrittäjyyden ja liiketoimintasuunnitelmien teoriaan, sekä opinnäytetyön luppotuotoksesta: the Bubble tea -kahvilan liiketoimintasuunnitelmasta. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa selkeä käsitys yrittäjyydestä ja luoda uskottava ja toimiva liiketoimintasuunnitelma valitulle yritykselle.
Teoreettinen kehys keskittyy pääasiassa suomalaiseen yrittäjyyteen. Ensimmäisenä on yrittäjyyttä kuvaava luku, jota seuraa pienten ja keskisuurten yritysten määritelmä, joka on the Bubble tea –kahvilaan valittu yrityskoko. Ensimmäisen luvun lopulla on selitetty suomalaisesta kahvilakulttuurista ja siitä, miten kuluttajakäyttäytyminen vaikuttaa siihen.
Saatuaan kuvan siitä, mitä yrittäjyys tarkoittaa, lukijalle selitetään, mitä yrittäjäksi tuleminen vaatii. Tämä luku sisältää aiheita yrittäjyyden motiiveista ja riskeistä sekä elintarviketeollisuudelle määritellyistä laeista ja määräyksistä. Yrittäjyyttä käsittelevät luvut päättyvät alaluvulla, jossa kerrotaan miten voi tulla menestyväksi yrittäjäksi, mikä on jokaisen yrityksen omistajan päätavoite.
Loput teoreettisesta osuudesta koskee liiketoimintasuunnitelmien teoriaa, jota seuraa empiirinen osa, joka kuvaa the Bubble tea -kahvilan liiketoimintasuunnitelmaprosessia. Opinnäytetyön lopussa on pohdintaa koko teoksesta, jossa tutkielman tekijä keskustelee ja analysoi kriittisesti opinnäytetyön prosessia.
Koska tämä opinnäyte on tuotesuuntautunut, lopputuote, the Bubble tea -kahvila-liiketoimintasuunnitelma löytyy liitteistä. Se on lyhyt ja kattava, sisältäen kaikki yrityksen tarpeelliset toiminnot luoden yritykselle vakaan perustan. Lisäksi liitteinä ovat myös kysely, joka on tehty auttamaan tutkimuksen tekijää selvittämään the Bubble tea -kahvilan asiakasryhmä, sekä liiketoimintamallinnuskaava (business model canvas), jolla luotiin the Bubble tea -kahvilan ensimmäinen yritysrakenne. This thesis consists of two parts: the theoretical framework focusing on entrepreneurship and on the theory of business plans, and, of the final product: the business plan for the Bubble tea café. The aim of the thesis is to give a clear idea of entrepreneurship and to create a plausible and functioning business plan for the chosen company.
The theoretical framework focuses mainly on the entrepreneurship in Finland. First is a chapter describing entrepreneurship followed by a definition of small and medium-sized businesses – the chosen business size for the Bubble tea café. To sum up the first main chapter are subchapters of the Finnish café culture and how the consumer behaviour affects it.
After having an idea of what entrepreneurship means, the reader will be explained what it requires from a person to become an entrepreneur. This chapter includes topics about motives and risks regarding entrepreneurship as well as laws and regulations specified for the food industry. The chapters directly about entrepreneurship close with a section about how to become a successful entrepreneur – the main goal of every business owner.
The rest of the theoretical framework is about the theory of business plans followed by an empirical part describing the Bubble tea café business plan process, and at the end is a reflection on the entire thesis. In the reflection chapter the thesis author will discuss and critically analyse the thesis process.
Since this thesis is product oriented, the final product, the Bubble tea café business plan will be found from the appendices. It is brief and comprehensive, covering all the necessary operations of the company and creating it a steady foundation. Moreover, in the appendices are also a survey which has been completed to help the thesis author to find out the target market of the Bubble tea café, and, a business model canvas used to create the first design of the Bubble tea café’s structure.
Teoreettinen kehys keskittyy pääasiassa suomalaiseen yrittäjyyteen. Ensimmäisenä on yrittäjyyttä kuvaava luku, jota seuraa pienten ja keskisuurten yritysten määritelmä, joka on the Bubble tea –kahvilaan valittu yrityskoko. Ensimmäisen luvun lopulla on selitetty suomalaisesta kahvilakulttuurista ja siitä, miten kuluttajakäyttäytyminen vaikuttaa siihen.
Saatuaan kuvan siitä, mitä yrittäjyys tarkoittaa, lukijalle selitetään, mitä yrittäjäksi tuleminen vaatii. Tämä luku sisältää aiheita yrittäjyyden motiiveista ja riskeistä sekä elintarviketeollisuudelle määritellyistä laeista ja määräyksistä. Yrittäjyyttä käsittelevät luvut päättyvät alaluvulla, jossa kerrotaan miten voi tulla menestyväksi yrittäjäksi, mikä on jokaisen yrityksen omistajan päätavoite.
Loput teoreettisesta osuudesta koskee liiketoimintasuunnitelmien teoriaa, jota seuraa empiirinen osa, joka kuvaa the Bubble tea -kahvilan liiketoimintasuunnitelmaprosessia. Opinnäytetyön lopussa on pohdintaa koko teoksesta, jossa tutkielman tekijä keskustelee ja analysoi kriittisesti opinnäytetyön prosessia.
Koska tämä opinnäyte on tuotesuuntautunut, lopputuote, the Bubble tea -kahvila-liiketoimintasuunnitelma löytyy liitteistä. Se on lyhyt ja kattava, sisältäen kaikki yrityksen tarpeelliset toiminnot luoden yritykselle vakaan perustan. Lisäksi liitteinä ovat myös kysely, joka on tehty auttamaan tutkimuksen tekijää selvittämään the Bubble tea -kahvilan asiakasryhmä, sekä liiketoimintamallinnuskaava (business model canvas), jolla luotiin the Bubble tea -kahvilan ensimmäinen yritysrakenne.
The theoretical framework focuses mainly on the entrepreneurship in Finland. First is a chapter describing entrepreneurship followed by a definition of small and medium-sized businesses – the chosen business size for the Bubble tea café. To sum up the first main chapter are subchapters of the Finnish café culture and how the consumer behaviour affects it.
After having an idea of what entrepreneurship means, the reader will be explained what it requires from a person to become an entrepreneur. This chapter includes topics about motives and risks regarding entrepreneurship as well as laws and regulations specified for the food industry. The chapters directly about entrepreneurship close with a section about how to become a successful entrepreneur – the main goal of every business owner.
The rest of the theoretical framework is about the theory of business plans followed by an empirical part describing the Bubble tea café business plan process, and at the end is a reflection on the entire thesis. In the reflection chapter the thesis author will discuss and critically analyse the thesis process.
Since this thesis is product oriented, the final product, the Bubble tea café business plan will be found from the appendices. It is brief and comprehensive, covering all the necessary operations of the company and creating it a steady foundation. Moreover, in the appendices are also a survey which has been completed to help the thesis author to find out the target market of the Bubble tea café, and, a business model canvas used to create the first design of the Bubble tea café’s structure.