Ekavauva : asiakkaiden ja työntekijöiden kokemuksia lapsiperheiden kotipalvelun palveluprosessista
Jokela-Penttinen, Tanja; Lepistö, Jenni (2020)
Jokela-Penttinen, Tanja
Lepistö, Jenni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915456
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin Ekavauva-palvelun asiakkaiden ja työntekijöiden kokemuksia palveluprosessista. Ekavauva-palvelu on yhteiskunnallisesti merkittävää ennaltaehkäisevää varhaisen tuen työtä. Muuttuvat perherakenteet ja epävarmuus omasta vanhemmuudesta nousee esille perheiden kanssa toimiessa.
Ekavauva-palvelu aloitettiin pilottina vuonna 2016 Tampereen eteläisellä palvelualueella ja vuonna 2018 palvelu laajeni kattamaan koko Tampereen ja Oriveden kaupungin. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää Ekavauva-palvelun palveluprosessin toimivuutta sekä löytää mahdollisia kehittämisideoita asiakas- ja työntekijäpalautteiden avulla. Opinnäytetyön avulla haluttiin selvittää myös palvelun tiedottamisen riittävyyttä sekä perheiden myöhempää ohjautumista lapsiperheiden kotipalveluun.
Opinnäytetyö toteutettiin sekä laadullisena että määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto sisälsi jo aiemmin kerättyä vastausmateriaalia Ekavauva-palvelussa mukana olleilta perheiltä sekä perhetyöntekijöiltä. Lisäksi laadittiin e-lomakekysely Tampereen kaupungin ja Oriveden neuvolan terveydenhoitajille. Sekä paperisessa että e-lomakekyselyssä laadullinen osuus toteutettiin avoimien kysymysten kautta. Saadut vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla sekä tilastollisella analyysilla.
Kaikkien kyselyihin vastanneiden kokemus Ekavauva-palvelusta oli ollut erittäin positiivinen ja palvelu nähtiin tärkeänä ennaltaehkäisevänä työnä. Ekavauva-perheet suosittelevat palvelua, jossa korostuu varhainen vuorovaikutus ja vanhemmuuden tukeminen, muille vastaavassa tilanteessa oleville. Palvelun haasteena on tavoittaa kaikki palvelun piiriin kuuluvat perheet.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä palveluprosessia tulisi selkeyttää ja markkinointia lisätä moniammatillisessa yhteistyössä. Neuvolan ja lapsiperheiden kotipalvelun yhteistyön kehittäminen vaatii määrätietoista sekä suunnitelmallista työtä perheiden tukemiseksi.
Ekavauva-palvelu aloitettiin pilottina vuonna 2016 Tampereen eteläisellä palvelualueella ja vuonna 2018 palvelu laajeni kattamaan koko Tampereen ja Oriveden kaupungin. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää Ekavauva-palvelun palveluprosessin toimivuutta sekä löytää mahdollisia kehittämisideoita asiakas- ja työntekijäpalautteiden avulla. Opinnäytetyön avulla haluttiin selvittää myös palvelun tiedottamisen riittävyyttä sekä perheiden myöhempää ohjautumista lapsiperheiden kotipalveluun.
Opinnäytetyö toteutettiin sekä laadullisena että määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto sisälsi jo aiemmin kerättyä vastausmateriaalia Ekavauva-palvelussa mukana olleilta perheiltä sekä perhetyöntekijöiltä. Lisäksi laadittiin e-lomakekysely Tampereen kaupungin ja Oriveden neuvolan terveydenhoitajille. Sekä paperisessa että e-lomakekyselyssä laadullinen osuus toteutettiin avoimien kysymysten kautta. Saadut vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla sekä tilastollisella analyysilla.
Kaikkien kyselyihin vastanneiden kokemus Ekavauva-palvelusta oli ollut erittäin positiivinen ja palvelu nähtiin tärkeänä ennaltaehkäisevänä työnä. Ekavauva-perheet suosittelevat palvelua, jossa korostuu varhainen vuorovaikutus ja vanhemmuuden tukeminen, muille vastaavassa tilanteessa oleville. Palvelun haasteena on tavoittaa kaikki palvelun piiriin kuuluvat perheet.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä palveluprosessia tulisi selkeyttää ja markkinointia lisätä moniammatillisessa yhteistyössä. Neuvolan ja lapsiperheiden kotipalvelun yhteistyön kehittäminen vaatii määrätietoista sekä suunnitelmallista työtä perheiden tukemiseksi.