”Allt man kan göra inomhus kan man göra utomhus” : En kvalitativ studie om pedagogers attityder till och upplevelser av att använda sig av utomhuspedagogik inom småbarnspedagogiken
Grönvik, Irene (2020)
Grönvik, Irene
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115731
Tiivistelmä
Syftet med arbetet är att undersöka vad pedagoger har för erfarenheter och upplevelser av samt attityder till att använda sig av utomhuspedagogik inom småbarnspedagogiken. De centrala frågeställningarna i arbetet är vad pedagogerna ser för pedagogiskt värde i att använda sig av utomhuspedagogik, vilka arbetsmetoder de använder sig av, samt vilka hinder som finns för att använda sig av utomhuspedagogik.
Arbetets teoridel behandlar vad utomhuspedagogik innebär och vilka metoder som pedagoger kan använda sig av utomhus inom småbarnspedagogik. I teoridelen presenteras också olika verksamheter som använder utomhuspedagogik i sin verksamhet och vilka positiva aspekter utomhuspedagogik bidrar till. Arbetet behandlar även hur pedagogers attityder påverkar utomhuspedagogiken och vilka hinder och utmaningar det kan finnas med utomhuspedagogik i relation till småbarnspedagogik.
Studien är en kvalitativ undersökning som har gjorts med hjälp av enkäter med öppna frågor. Fem lärare inom småbarnspedagogiken har deltagit i enkätundersökningen. I resultaten framkom det att erfarenheterna pedagogerna har av utomhuspedagogik varierar. Attityderna pedagogerna uttryckte gentemot utomhuspedagogiken var generellt väldigt positiva. Metoder som pedagogerna nämnde att de använder sig av utomhus är att de bland annat låter barnen leka fritt men använder sig även av ledd lek. Pedagogerna låter också barnen vara medupptäckare tillsammans med pedagogerna. Pedagogerna håller även samlingar utomhus, tar promenader, går till skogen, äter utomhus och gör olika experiment i naturen tillsammans med barnen. Det pedagogiska värdet som pedagogerna ser i att använda sig av utomhuspedagogik är att ljudnivån blir lägre, barnen hittar en annan ro i leken och barnen får en möjlighet att vara fysiskt aktiva. Utmaningar och hinder som pedagogerna nämnde att de upplevde i relation till utomhuspedagogik var pedagogernas inställning, väder, kläder, praktiska arrangemang och allergier. Fyra av pedagogerna skulle vilja ha mera fortbildning för utomhuspedagogik. The purpose of this thesis is to examine teachers´ attitudes and experiences using outdoor pedagogy in early education. Central questions are which pedagogical value the teachers see in using outdoor pedagogy, which working methods they use and which obstacles exist when using outdoor pedagogy.
The theoretical part defines what outdoor pedagogy means and which outdoor pedagogy methods the teachers use in daycare activities. The theoretical part also describes different activities that use outdoor pedagogy. In the theoretical discussion positive aspects of outdoor pedagogy are presented and how the teachers attitudes affect their use of outdoor pedagogy. Obstacles and challenges of outdoor pedagogy in relation to early education is also discussed in the theoretical part.
This is a qualitative study based on using open-ended questionnaires. Five teachers participated and responded to the questionnaires. The attitudes the teachers express towards outdoor pedagogy are very positive. Methods teachers mention they use outdoors are letting children play freely but also arranges led play. The teachers also let children be co-discoverers together with the teachers, they also arrange gatherings outside, take walks, goes to the woods, eat outside and do different experiments. The pedagogical value teachers see in outdoor pedagogy is that the noise level becomes lower when being outside, children find a different calm in playing and children are given the opportunity to be physically active. The challenges and obstacles the teachers mention are the teachers attitudes, the weather, clothing, practical arrangements and allergies. Four of the teachers would like to have more education regarding outdoor pedagogy.
Arbetets teoridel behandlar vad utomhuspedagogik innebär och vilka metoder som pedagoger kan använda sig av utomhus inom småbarnspedagogik. I teoridelen presenteras också olika verksamheter som använder utomhuspedagogik i sin verksamhet och vilka positiva aspekter utomhuspedagogik bidrar till. Arbetet behandlar även hur pedagogers attityder påverkar utomhuspedagogiken och vilka hinder och utmaningar det kan finnas med utomhuspedagogik i relation till småbarnspedagogik.
Studien är en kvalitativ undersökning som har gjorts med hjälp av enkäter med öppna frågor. Fem lärare inom småbarnspedagogiken har deltagit i enkätundersökningen. I resultaten framkom det att erfarenheterna pedagogerna har av utomhuspedagogik varierar. Attityderna pedagogerna uttryckte gentemot utomhuspedagogiken var generellt väldigt positiva. Metoder som pedagogerna nämnde att de använder sig av utomhus är att de bland annat låter barnen leka fritt men använder sig även av ledd lek. Pedagogerna låter också barnen vara medupptäckare tillsammans med pedagogerna. Pedagogerna håller även samlingar utomhus, tar promenader, går till skogen, äter utomhus och gör olika experiment i naturen tillsammans med barnen. Det pedagogiska värdet som pedagogerna ser i att använda sig av utomhuspedagogik är att ljudnivån blir lägre, barnen hittar en annan ro i leken och barnen får en möjlighet att vara fysiskt aktiva. Utmaningar och hinder som pedagogerna nämnde att de upplevde i relation till utomhuspedagogik var pedagogernas inställning, väder, kläder, praktiska arrangemang och allergier. Fyra av pedagogerna skulle vilja ha mera fortbildning för utomhuspedagogik.
The theoretical part defines what outdoor pedagogy means and which outdoor pedagogy methods the teachers use in daycare activities. The theoretical part also describes different activities that use outdoor pedagogy. In the theoretical discussion positive aspects of outdoor pedagogy are presented and how the teachers attitudes affect their use of outdoor pedagogy. Obstacles and challenges of outdoor pedagogy in relation to early education is also discussed in the theoretical part.
This is a qualitative study based on using open-ended questionnaires. Five teachers participated and responded to the questionnaires. The attitudes the teachers express towards outdoor pedagogy are very positive. Methods teachers mention they use outdoors are letting children play freely but also arranges led play. The teachers also let children be co-discoverers together with the teachers, they also arrange gatherings outside, take walks, goes to the woods, eat outside and do different experiments. The pedagogical value teachers see in outdoor pedagogy is that the noise level becomes lower when being outside, children find a different calm in playing and children are given the opportunity to be physically active. The challenges and obstacles the teachers mention are the teachers attitudes, the weather, clothing, practical arrangements and allergies. Four of the teachers would like to have more education regarding outdoor pedagogy.