Hur man byggde varumärkesmanualen för det mindre företaget m2Media Oy
Grönblad, Mikael (2020)
Grönblad, Mikael
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115762
Tiivistelmä
Frågan som det här arbetet går ut på att få svar på är, hur man gick tillväga då man byggde upp varumärkesmanualen för företaget m2Media Oy. Jag har valt att göra en forskning i form av fallstudie om det här ämnet eftersom i och med min praktik gjort en varumärkesmanual för företaget. m2Media Oy som har som produkt bland annat att göra marknadsföring i form av varumärkesplanering, video och bild för entreprenörer och fastighetsföretag, i södra Finland. Varumärkesmanualen skall fungera som ett hjälpmedel för framtida grafiker eller andra som har med marknadsföringsmaterial att göra. Med hjälp av en fallstudiemetod som baserar sig på Ideo.orgs handbok, The field guide to human-centered design fick jag starthjälp med projektet. Skapande av ett kreativt team, göra grundundersökningar samt iaktta vad som skall tas i beaktande redan före skapandet av projektet, får man bland annat i den här handboken. För att stödja metoden i forskningen jämför jag grund grafiska riktlinjerna mellan det kända varumärket Alienware och min produktion för m2Media Oy. Jag visar praktiska exempel på bland annat färgval och så vidare som gjorts för manualen. Till sist går jag igenom mitt fall hur varumärkesmanualen är uppbyggd, vad jag tänkt på då jag skapade den och vad som är bra att tänka på då man får i uppgift att skapa en varumärkesmanual, i mitt fall för ett mindre företag och hur man eventuellt kunde fortsätta att forska i fallet.