Pienten suunnittelukohteiden katusuunnittelu
Ylipukki, Matias (2020)
Ylipukki, Matias
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115577
Tiivistelmä
Katusuunnittelun ero verrattuna tiesuunnitteluun on se, että kadulle sijoittuu paljon varusteinfraa ja katu on yhteinen tila, jonne ihmiset tulevat liikkumisen lisäksi myös viettämään aikaa. Näiden lisäksi katualueelle sijoittuu paljon erilaisia liikkumismuotoja ja palveluja, jolloin katualue käy usein pieneksi. Kaikkien näiden asioiden huomioiminen ja samalla sulavan ja turvallisen liikkumisen luominen kadun käyttäjille luovat omat haasteensa katusuunnittelussa. Tavoite katusuunnittelussa on suunnitella kaikkia kadun käyttäjiä varten katu, joka mahdollisimman hyvin palvelee, tukee ja on myös samalla turvallinen koko kadun elinkaaren ajan.
Tämä opinnäytetyö tehtiin WSP Finland Oy:llä ja työn tarkoituksena oli suunnitella hankekohtaisia katusuunnitelmia kolmelle pienelle eri kohteelle. Suunnitelmien lisäksi tarkasteltiin vastaan tulevia ongelmia ja tehtiin niistä yhteenveto ja analysointi. Suunniteltavat kohteet sijaitsevat Akaassa, Miehikkälässä ja Virolahdella.
Opinnäytetyö on kaksivaiheinen. Ensimmäinen vaihe koostuu opinnäytetyön teoreettisestä taustasta. Toinen vaihe sisältää eri kohteiden suunnittelun, ongelmien analysoinnin ja piirustukset. Asematien kohteessa suunnitellaan uusi tonttikatu palvelemaan jalankulkua ja pyöräilyä, liikennettä ja rakennuksia. Myllylammentien kohteessa on kyse uuden kevyen liikenteen väylän suunnittelusta ja sovittamisesta maastoon. Kolmannessa kohteessa suunnitellaan kaksi eri tonttikatua palvelemaan olemassa olevaa tehdasaluetta.
Tuloksena työstä saatiin kaikista kohteista katusuunnitelmat, jotka sisältävät kohteen tarjouksesta riippuen asemapiirustuksen, tyyppipoikkileikkauksen, pituusleikkauksen ja paalukohtaiset poikkileikkaukset. Suunnittelutyö toteutettiin hyödyntäen Trimble Novapoint 21.05 -ohjelmistoa ja Autocad Civil 3D 2018 -ohjelmistoa. Suunnitelmien lisäksi vastaantulevien ongelmien analysoinnissa havaitut ongelmat ja haasteet lähtötietojen, toimeksiannon sisällön ja katualueenrajan kanssa ovat osa työn tulosta. Katualueenraja ja siihen liittyvä katualueen tilanpuute loi suurimmat haasteet suunnittelussa. Tilanpuutteen vuoksi suunnittelussa jouduttiin useissa kohteissa käyttämään ohjearvoja alittavia ratkaisuja kadun geometrian suunnittelussa. Lähtötiedoissa haas-teita loivat esimerkiksi puutteelliset mittaukset koskien nykyisiä rakenteita ja saaduissa johtotiedoissa ilmeni puutteellisuutta. Johtotiedot oli väärin koodattu, väärässä tiedostomuodossa tai niistä ei ilmenneet kaikki olemassa olevat johdot. Toimeksiannon sisällössä haasteet koostuivat tarjouspyynnön tulkinnanvaraisuudesta ja avoimuudesta.
Tämä opinnäytetyö tehtiin WSP Finland Oy:llä ja työn tarkoituksena oli suunnitella hankekohtaisia katusuunnitelmia kolmelle pienelle eri kohteelle. Suunnitelmien lisäksi tarkasteltiin vastaan tulevia ongelmia ja tehtiin niistä yhteenveto ja analysointi. Suunniteltavat kohteet sijaitsevat Akaassa, Miehikkälässä ja Virolahdella.
Opinnäytetyö on kaksivaiheinen. Ensimmäinen vaihe koostuu opinnäytetyön teoreettisestä taustasta. Toinen vaihe sisältää eri kohteiden suunnittelun, ongelmien analysoinnin ja piirustukset. Asematien kohteessa suunnitellaan uusi tonttikatu palvelemaan jalankulkua ja pyöräilyä, liikennettä ja rakennuksia. Myllylammentien kohteessa on kyse uuden kevyen liikenteen väylän suunnittelusta ja sovittamisesta maastoon. Kolmannessa kohteessa suunnitellaan kaksi eri tonttikatua palvelemaan olemassa olevaa tehdasaluetta.
Tuloksena työstä saatiin kaikista kohteista katusuunnitelmat, jotka sisältävät kohteen tarjouksesta riippuen asemapiirustuksen, tyyppipoikkileikkauksen, pituusleikkauksen ja paalukohtaiset poikkileikkaukset. Suunnittelutyö toteutettiin hyödyntäen Trimble Novapoint 21.05 -ohjelmistoa ja Autocad Civil 3D 2018 -ohjelmistoa. Suunnitelmien lisäksi vastaantulevien ongelmien analysoinnissa havaitut ongelmat ja haasteet lähtötietojen, toimeksiannon sisällön ja katualueenrajan kanssa ovat osa työn tulosta. Katualueenraja ja siihen liittyvä katualueen tilanpuute loi suurimmat haasteet suunnittelussa. Tilanpuutteen vuoksi suunnittelussa jouduttiin useissa kohteissa käyttämään ohjearvoja alittavia ratkaisuja kadun geometrian suunnittelussa. Lähtötiedoissa haas-teita loivat esimerkiksi puutteelliset mittaukset koskien nykyisiä rakenteita ja saaduissa johtotiedoissa ilmeni puutteellisuutta. Johtotiedot oli väärin koodattu, väärässä tiedostomuodossa tai niistä ei ilmenneet kaikki olemassa olevat johdot. Toimeksiannon sisällössä haasteet koostuivat tarjouspyynnön tulkinnanvaraisuudesta ja avoimuudesta.