Katsomuskasvatusmateriaalikansion koostaminen Kempeleen seurakunnan yhteistyöpäiväkodeille
Helenius, Tiia (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Helenius, Tiia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115834
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli katsomuskasvatusmateriaalikansion koostaminen Kempeleen evankelis-luterilaisen seurakunnan 15 yhteystyöpäiväkodille. Kehittämistyö tehtiin yhteistyössä Kempeleen seurakunnan varhaiskasvatuksen tiimin katsomuskasvatusmentorien kanssa. Materiaalikansion tarkoituksena oli pyrkiä selventämään katsomuskasvatuksen käsitettä sekä antaa esimerkkien kautta ideoita ja inspiraatiota katsomuskasvatuksen toteuttamiseen. Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka raportti koostuu kehittämistyötä tukevasta teoriaosuudesta, käytännön kehittämistyön toteutuksesta ja sen raportoinnista sekä työn arvioinnista.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kehittämistyön kannalta oleellisesta teoriatiedosta. Teoriaosuuden tarkoituksena on omalta osaltaan myös perustella niin tehtävän kehittämistyön taustaa ja tarvetta kuin myös itse kehittämistyönä koostetun kansion rakennetta ja materiaalivalintoja. Opinnäytetyön teoriaosuus on rajattu käsittelemään neljää, nimenomaan tehtävän kehittämistyön kannalta oleellista aihealuetta: Katsomuskasvatuksen toteuttamisen taustalla vaikuttavat asiakirjat, Lapsen katsomuksellisen identiteetin tukeminen varhaiskasvatuksessa, Dialogisuus katsomuskasvatusyhteistyön toteuttamisessa sekä Seurakunnan ja päiväkodin yhteistyön toteuttamisen muodot.
Kehittämistyönä syntynyt materiaalikansio koostuu kolmesta osasta. Katsomuskasvatus pähkinänkuoressa -osio selkiyttää katsomuskasvatuksen käsitettä ja sen toteuttamisen periaatteita. Materiaalia katsomuskasvatuksen toteuttamisen tueksi -osioon on koottu seurakunnan ja päiväkotien yhteistyön vuosikellon teemojen mukaan jaoteltu materiaali sekä muita ideoita toimintaan ja moninaisuuden näkyväksi tekemiseen. Materiaalivinkkejä-osio puolestaan sisältää kirjallisuutta ja internetlähteitä niin lapsiryhmän kanssa käytettäväksi kuin myös henkilöstölle katsomuskasvatuksen toteuttamisen ja oman ammatillisen osaamisen kehittämisenkin tueksi.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kehittämistyön kannalta oleellisesta teoriatiedosta. Teoriaosuuden tarkoituksena on omalta osaltaan myös perustella niin tehtävän kehittämistyön taustaa ja tarvetta kuin myös itse kehittämistyönä koostetun kansion rakennetta ja materiaalivalintoja. Opinnäytetyön teoriaosuus on rajattu käsittelemään neljää, nimenomaan tehtävän kehittämistyön kannalta oleellista aihealuetta: Katsomuskasvatuksen toteuttamisen taustalla vaikuttavat asiakirjat, Lapsen katsomuksellisen identiteetin tukeminen varhaiskasvatuksessa, Dialogisuus katsomuskasvatusyhteistyön toteuttamisessa sekä Seurakunnan ja päiväkodin yhteistyön toteuttamisen muodot.
Kehittämistyönä syntynyt materiaalikansio koostuu kolmesta osasta. Katsomuskasvatus pähkinänkuoressa -osio selkiyttää katsomuskasvatuksen käsitettä ja sen toteuttamisen periaatteita. Materiaalia katsomuskasvatuksen toteuttamisen tueksi -osioon on koottu seurakunnan ja päiväkotien yhteistyön vuosikellon teemojen mukaan jaoteltu materiaali sekä muita ideoita toimintaan ja moninaisuuden näkyväksi tekemiseen. Materiaalivinkkejä-osio puolestaan sisältää kirjallisuutta ja internetlähteitä niin lapsiryhmän kanssa käytettäväksi kuin myös henkilöstölle katsomuskasvatuksen toteuttamisen ja oman ammatillisen osaamisen kehittämisenkin tueksi.