Teemakohtainen pedagogiikka päiväkoti Touhula Saukonmäessä
Hänninen, Elina (2020)
Hänninen, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115587
Tiivistelmä
Tutkimuksen aihe syntyi Touhula päiväkotien tarpeesta tuoda esille päiväkotikohtaisia teemoja. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ja selittää, miten teemakohtainen pedagogiikka saadaan näkyväksi päiväkoti Touhula Saukonmäen toiminnassa. Tavoitteena oli tuoda esille päiväkodin teemakohtaista pedagogiikkaa ja keinoja, joilla se on pyritty tekemään näkyväksi päiväkodin toiminnassa. Haluttiin myös tietää millaista, osaamista teemakohtaisen pedagogiikan toteuttaminen edellyttää varhaiskasvatuksen henkilöstöltä. Tutkimuksessa kartoitettiin varhaiskasvatuksen henkilöstön käsitystä huoltajien osuudesta teemakohtaisen pedagogiikan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä Touhula Saukonmäen varhaiskasvatuksen henkilöstölle.
Touhula Saukonmäen teemakohtainen pedagogiikka näkyy erilaisina liikunnallisina toimintoina, joita tehdään osana päivän askareita. Se näkyy myös ohjattuna toimintana, joka on valmiiksi suunniteltu. Päivittäiset teemakohtaiset toiminnot on saatu näkyväksi huoltajille pedagogisen dokumentoinnin sekä yhteisten keskustelujen kautta, joita voidaan käydä eri viestintäkanavissa. Huoltajat pääsevät mukaan toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vastaamalla kyselyihin, osallistumalla vanhempainiltoihin ja varhaiskasvatussuunnitelma-keskusteluihin, esittämällä toiveita sekä antamalla palautetta toiminnasta. Varhaiskasvatuksen henkilöstöltä teemakohtainen pedagogiikka edellyttää kasvatus-, opetus- ja hyvinvointiosaamista sekä lapsen kehitystä ja oppimista koskevaa osaamista. Olennaista on myös psyykkisen ja sosiaalisen oppimisympäristön rakentaminen kannustavaksi ja motivoivaksi. Varhaiskasvatuksen henkilöstö kaipasi lisää teemakohtaiseen pedagogiikkaan liittyvää koulutusta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että teemakohtainen pedagogiikka saadaan näkyväksi rakentamalla oppimisympäristöt tarkoituksenmukaisiksi. Olennaista on varhaiskasvatuksen henkilöstön osaaminen ja asenne. Teemakohtaisen pedagogiikan näkyvyys edellyttää suunnittelua ja suunnitelmien toimeenpanemista unohtamatta myöskään arviointia. Toiminnan näkyvyyden kannalta on huomioitava lasten ja huoltajien osallisuus ja toimiva viestintä. Haasteena teemakohtaisen pedagogiikan toteuttamisessa Touhula Saukonmäessä on varhaiskasvatuksen henkilöstön motivointi. Motivaatiota voitaisiin kasvattaa lisäkoulutuksella.
Touhula Saukonmäen teemakohtainen pedagogiikka näkyy erilaisina liikunnallisina toimintoina, joita tehdään osana päivän askareita. Se näkyy myös ohjattuna toimintana, joka on valmiiksi suunniteltu. Päivittäiset teemakohtaiset toiminnot on saatu näkyväksi huoltajille pedagogisen dokumentoinnin sekä yhteisten keskustelujen kautta, joita voidaan käydä eri viestintäkanavissa. Huoltajat pääsevät mukaan toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vastaamalla kyselyihin, osallistumalla vanhempainiltoihin ja varhaiskasvatussuunnitelma-keskusteluihin, esittämällä toiveita sekä antamalla palautetta toiminnasta. Varhaiskasvatuksen henkilöstöltä teemakohtainen pedagogiikka edellyttää kasvatus-, opetus- ja hyvinvointiosaamista sekä lapsen kehitystä ja oppimista koskevaa osaamista. Olennaista on myös psyykkisen ja sosiaalisen oppimisympäristön rakentaminen kannustavaksi ja motivoivaksi. Varhaiskasvatuksen henkilöstö kaipasi lisää teemakohtaiseen pedagogiikkaan liittyvää koulutusta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että teemakohtainen pedagogiikka saadaan näkyväksi rakentamalla oppimisympäristöt tarkoituksenmukaisiksi. Olennaista on varhaiskasvatuksen henkilöstön osaaminen ja asenne. Teemakohtaisen pedagogiikan näkyvyys edellyttää suunnittelua ja suunnitelmien toimeenpanemista unohtamatta myöskään arviointia. Toiminnan näkyvyyden kannalta on huomioitava lasten ja huoltajien osallisuus ja toimiva viestintä. Haasteena teemakohtaisen pedagogiikan toteuttamisessa Touhula Saukonmäessä on varhaiskasvatuksen henkilöstön motivointi. Motivaatiota voitaisiin kasvattaa lisäkoulutuksella.
