Tapahtumajärjestäjien ja manageritoimistojen tyytyväisyys Ylivieskan Kulttuurikeskus Akustiikkaa kohtaan
Saarimaa, Terhi (2020)
Saarimaa, Terhi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115898
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Ylivieskan Kulttuurikeskus Akustiikka. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tapahtumajärjestäjien ja manageritoimistojen asiakastyytyväisyyttä Ylivieskan Kulttuurikeskus Akustiikkaa kohtaan. Tavoitteena oli saada tietoja tapahtumajärjestäjien ja manageritoimistojen Akustiikan palvelun ja toimintojen kehittämistä varten.
Tutkimuksen pääongelma oli seuraava: kuinka tyytyväisiä tapahtumajärjestäjät ja manageritoimistot ovat Ylivieskan Kulttuurikeskus Akustiikan palvelua ja puitteita kohtaan? Pääongelma jaettiin neljään alaongelmaan: tyytyväisyys palveluun ennen tapahtumaa, tapahtumapäivänä ja tapahtuman jälkeen sekä tyytyväisyys puitteisiin. Puitteiden osalta tarkasteltiin tyytyväisyyttä Akustiikan tiloihin sekä valo- ja äänitekniikkaan.
Opinnäytetyön teoreettisessa tietoperustassa käsiteltiin kuntien kulttuuritoimintaa, tapahtumien järjestämistä ja asiakastyytyväisyyttä. Työssä tarkasteltiin Ylivieskan kaupungin kulttuuripalveluiden toiminta-aluetta, Ylivieskan Kulttuurikeskus Akustiikan palveluja, tiloja, toimintaa ja tapahtuman järjestämistä käytännön näkökulmasta. Empiirinen tutkimus toteutettiin asiakastyytyväisyyskyselynä. Kyselyyn vastasi 19 tapahtumajärjestäjää ja manageritoimistoa, joka oli 30 prosenttia kohderyhmästä.
Tutkimustulosten mukaan tapahtumajärjestäjät ja manageritoimistot olivat yleisesti ottaen tyytyväisiä Ylivieskan Kulttuurikeskus Akustiikan palveluun ennen tapahtumaa, tapahtumapäivänä ja tapahtuman jälkeen. Tapahtumajärjestäjät ja manageritoimistot toivoivat parempaa teknisen henkilökunnan tavoitettavuutta ennen tapahtumaa ja tapahtumapäivänä. Esiintyjäsopimuksen tekoon toivottiin sähköistä lomaketta ja pääsalin valaistusmahdollisuuksista toivottiin havainnollistavia videoita, kehitysehdotuksia annettiin tapahtumien yhteismarkkinoinnin ja pääsalin hinnaston kehittämiseksi edelleen. Akustiikan puitteet koettiin toimiviksi. Tilat koettiin siisteiksi ja melko toimiviksi, sekä valo- ja äänitekniikkaan oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä.
Tutkimuksen pääongelma oli seuraava: kuinka tyytyväisiä tapahtumajärjestäjät ja manageritoimistot ovat Ylivieskan Kulttuurikeskus Akustiikan palvelua ja puitteita kohtaan? Pääongelma jaettiin neljään alaongelmaan: tyytyväisyys palveluun ennen tapahtumaa, tapahtumapäivänä ja tapahtuman jälkeen sekä tyytyväisyys puitteisiin. Puitteiden osalta tarkasteltiin tyytyväisyyttä Akustiikan tiloihin sekä valo- ja äänitekniikkaan.
Opinnäytetyön teoreettisessa tietoperustassa käsiteltiin kuntien kulttuuritoimintaa, tapahtumien järjestämistä ja asiakastyytyväisyyttä. Työssä tarkasteltiin Ylivieskan kaupungin kulttuuripalveluiden toiminta-aluetta, Ylivieskan Kulttuurikeskus Akustiikan palveluja, tiloja, toimintaa ja tapahtuman järjestämistä käytännön näkökulmasta. Empiirinen tutkimus toteutettiin asiakastyytyväisyyskyselynä. Kyselyyn vastasi 19 tapahtumajärjestäjää ja manageritoimistoa, joka oli 30 prosenttia kohderyhmästä.
Tutkimustulosten mukaan tapahtumajärjestäjät ja manageritoimistot olivat yleisesti ottaen tyytyväisiä Ylivieskan Kulttuurikeskus Akustiikan palveluun ennen tapahtumaa, tapahtumapäivänä ja tapahtuman jälkeen. Tapahtumajärjestäjät ja manageritoimistot toivoivat parempaa teknisen henkilökunnan tavoitettavuutta ennen tapahtumaa ja tapahtumapäivänä. Esiintyjäsopimuksen tekoon toivottiin sähköistä lomaketta ja pääsalin valaistusmahdollisuuksista toivottiin havainnollistavia videoita, kehitysehdotuksia annettiin tapahtumien yhteismarkkinoinnin ja pääsalin hinnaston kehittämiseksi edelleen. Akustiikan puitteet koettiin toimiviksi. Tilat koettiin siisteiksi ja melko toimiviksi, sekä valo- ja äänitekniikkaan oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä.