Sosiaalisen median markkinoinnin kehityssuunnitelma ParisRiolle
Lehtonen, Miranda (2020)
Lehtonen, Miranda
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115971
Tiivistelmä
Sosiaalisessa mediassa markkinointi on muodostunut välttämättömäksi osaksi palveluyrityksen digimarkkinointia potentiaalisten asiakkaiden siirtyessä sosiaalisen median kanaviin. Ihmiset hakevat tietoa yrityksistä verkosta, sekä ystävien kokemuksia palveluista. Yrityksien välinen kilpailu katsepareista eri sosiaalisen median aikajanoilla tiivistyy, muista palveluntarjoajista erottuvan sisällön luominen vaatii huolellisuutta, ja asiakaskunnan sitouttaminen vaatii suunnitelmallisuutta.
Opinnäytetyössä tutustutaan elämyspalvelun maksulliseen ja maksuttomaan markkinointiin sekä viestintään sosiaalisessa mediassa, keskittyen Facebook ja Instagram -kanaviin. Tavoitteena on löytää keinoja ja työkaluja ParisRion paikallisopaspalvelun markkinoinnin kehittämiseksi. Suunnitelman tavoitteena on tuplata yrityssivun verkkovierailijat ja myyntikonversiot luomalla aikaisempiin tutkimuksiin pohjautuva sosiaalisen median markkinointistrategia.
Työn tietoperustan ensimmäisessä osassa syvennytään elämyksellisyyden ja autenttisuuden tutkimuksiin, ja tutustutaan digitaalisen markkinointiviestinnän suunnittelemiseen SOSTAC-mallia hyödyntäen. Toisessa osassa syvennytään tutkimaan sosiaalisen median markkinointistrategiaa, ja kolmannessa tutustutaan tarkemmin Facebookin ja Instagramin sosiaalisiin medioihin ja niiden tarjoamiin mainonta mahdollisuuksiin.
Sosiaalisen median kehityssuunnitelma rakentuu SOSTAC-mallin mukaisesti, jonka avulla kartoitetaan palvelun luonne, tutustutaan yrityksen nykytilanteeseen, tavoitteisiin, strategiaan, strategian yksityiskohtiin, tehtäviin toimenpiteisin, ja seurannan mittaristoon. Suunnitelmaa tukevat eri markkinoinnin ja sosiaalisen median työkalut, jotka tarjoavat analytiikkaa toiminnan tarkastelua varten. Opinnäytetyö on produktiotyyppinen eli toiminnallinen opinnäytetyö. Produkti on toimeksiantajalle annettava sosiaalisen median markkinoinnin kehityssuunnitelma edellä mainituissa kanavissa. Laajemman kirjoituksen tuloksena syntyy tiivistelmä kehotetuista toimenpiteistä.
Alatavoitteina on luoda yrityksen kohderyhmästä asiakaspersoona sekä ohjeistaa yrityksen viestintää ja näkyvyyttä yrityksen sosiaalisen median pääkanavissa tukemaan yrityksen tavoitetta palvelun myynnin lisäämiseksi. Opinnäytetyön valmistelu alkoi joulukuussa 2019 toimeksiantajan kanssa ja valmistui aikataulun mukaisesti keväällä 2020.
Opinnäytetyössä tutustutaan elämyspalvelun maksulliseen ja maksuttomaan markkinointiin sekä viestintään sosiaalisessa mediassa, keskittyen Facebook ja Instagram -kanaviin. Tavoitteena on löytää keinoja ja työkaluja ParisRion paikallisopaspalvelun markkinoinnin kehittämiseksi. Suunnitelman tavoitteena on tuplata yrityssivun verkkovierailijat ja myyntikonversiot luomalla aikaisempiin tutkimuksiin pohjautuva sosiaalisen median markkinointistrategia.
Työn tietoperustan ensimmäisessä osassa syvennytään elämyksellisyyden ja autenttisuuden tutkimuksiin, ja tutustutaan digitaalisen markkinointiviestinnän suunnittelemiseen SOSTAC-mallia hyödyntäen. Toisessa osassa syvennytään tutkimaan sosiaalisen median markkinointistrategiaa, ja kolmannessa tutustutaan tarkemmin Facebookin ja Instagramin sosiaalisiin medioihin ja niiden tarjoamiin mainonta mahdollisuuksiin.
Sosiaalisen median kehityssuunnitelma rakentuu SOSTAC-mallin mukaisesti, jonka avulla kartoitetaan palvelun luonne, tutustutaan yrityksen nykytilanteeseen, tavoitteisiin, strategiaan, strategian yksityiskohtiin, tehtäviin toimenpiteisin, ja seurannan mittaristoon. Suunnitelmaa tukevat eri markkinoinnin ja sosiaalisen median työkalut, jotka tarjoavat analytiikkaa toiminnan tarkastelua varten. Opinnäytetyö on produktiotyyppinen eli toiminnallinen opinnäytetyö. Produkti on toimeksiantajalle annettava sosiaalisen median markkinoinnin kehityssuunnitelma edellä mainituissa kanavissa. Laajemman kirjoituksen tuloksena syntyy tiivistelmä kehotetuista toimenpiteistä.
Alatavoitteina on luoda yrityksen kohderyhmästä asiakaspersoona sekä ohjeistaa yrityksen viestintää ja näkyvyyttä yrityksen sosiaalisen median pääkanavissa tukemaan yrityksen tavoitetta palvelun myynnin lisäämiseksi. Opinnäytetyön valmistelu alkoi joulukuussa 2019 toimeksiantajan kanssa ja valmistui aikataulun mukaisesti keväällä 2020.