Önskejag : en gnutta teatermagi väcker drömmar till liv
Leppinen, Noona (2020)
Leppinen, Noona
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060116053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060116053
Tiivistelmä
Önskejag-utvecklingsprojektet var en del av Svenska Teaterns pubklikarbetsprogram spelåret 2018–19. I projektet undersöktes och testades metoder för att integrera yrkeskunskaper från olika avdelningar på teatern till användning inom ett konstpedagogiskt projekt under publikarbetets paraply.
Denna artikel presenterar genom aktionsforskning medarbetarnas upplevelser om medverkan i projektet. Dessutom beskrivs de olika arbetsskedena i en Önskejag-process.
Projektets huvudpersoner, deltagarna, arbetade fram varsin Önskejag-karaktär och en drömmiljö för denna genom verkstäder. Deltagarna hittades via ett samarbete med DuvTeatern. Utgående från deltagarnas målbilder byggde teaterns personal upp en drömmiljö och Önskejag-karaktären. Genom att utnyttja teaterns olika uttryck: det scenografiska, ljus, ljud, mask och kostym vaknade drömmarna till liv.
Under projektet fick teaterarbetarna ta del av hur ett publikarbete på Svenska Teatern kan genomföras. Detta gav dem en djupare insyn i teaterns konstpedagogiska och inkluderande möjligheter. Samtidigt kan medverkan ses som en fortbildning inom publikarbetsmetoder.
Deltagarnas förvandling till sina Önskejag delgavs allmänheten genom en öppen fotoutställning på teaterns NICKEN scen, med vernissage i januari 2019. The project My dream Me was a part of the Swedish Theatre´s audience engagement program during the season 2018-19. The project researched and developed methods of participatory art that combines the professional knowledge of theatres workers from different departments with the audience engagement program. This article presents the project and the thoughts of the participating co-workers through an action research’s point of view. It also gives practical examples of how the creating of a My dream Me was done.
The participators portrayed in My dream Me built up their dream characters and dreamworlds through workshops. According to the participators´ dreams the co-workers at the theatre created these worlds using classical theatre elements: scenography, props, sound, light, make-up and costume.
The project gave co-workers an insight into the theatre’s audience engagement work and how it can be done. This also gave them a deeper insight of the methods of art pedagogy that support theatre knowledge and participation. The project can also be seen as updating training of coworkers’ profession.
The participators transformation to their dream Mes was shared with the public through an open photo exhibition at the theatre´s NICKEN stage in January 2019.
Denna artikel presenterar genom aktionsforskning medarbetarnas upplevelser om medverkan i projektet. Dessutom beskrivs de olika arbetsskedena i en Önskejag-process.
Projektets huvudpersoner, deltagarna, arbetade fram varsin Önskejag-karaktär och en drömmiljö för denna genom verkstäder. Deltagarna hittades via ett samarbete med DuvTeatern. Utgående från deltagarnas målbilder byggde teaterns personal upp en drömmiljö och Önskejag-karaktären. Genom att utnyttja teaterns olika uttryck: det scenografiska, ljus, ljud, mask och kostym vaknade drömmarna till liv.
Under projektet fick teaterarbetarna ta del av hur ett publikarbete på Svenska Teatern kan genomföras. Detta gav dem en djupare insyn i teaterns konstpedagogiska och inkluderande möjligheter. Samtidigt kan medverkan ses som en fortbildning inom publikarbetsmetoder.
Deltagarnas förvandling till sina Önskejag delgavs allmänheten genom en öppen fotoutställning på teaterns NICKEN scen, med vernissage i januari 2019.
The participators portrayed in My dream Me built up their dream characters and dreamworlds through workshops. According to the participators´ dreams the co-workers at the theatre created these worlds using classical theatre elements: scenography, props, sound, light, make-up and costume.
The project gave co-workers an insight into the theatre’s audience engagement work and how it can be done. This also gave them a deeper insight of the methods of art pedagogy that support theatre knowledge and participation. The project can also be seen as updating training of coworkers’ profession.
The participators transformation to their dream Mes was shared with the public through an open photo exhibition at the theatre´s NICKEN stage in January 2019.