Kanta-asiakasohjelman kehittäminen: Case:GreenStar Hotels Oy
Saulio, Anniina; Devecioglu, Juliaana (2020)
Saulio, Anniina
Devecioglu, Juliaana
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915440
Tiivistelmä
Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi GreenStar Hotels Oy. Opinnäytetyön tutkimus tehtiin hotellin kanta-asiakkuudesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät hotellin kanta-asiakasohjelmassa houkuttelevat asiakkaita liittymään kanta-asiakkaaksi sekä minkälaisia asioita hotellin kanta-asiakkaat arvostavat kanta-asiakasohjelmassa. Tavoitteena oli myös selvittää, mitä juuri GreenStar Hotels Oy voisi omassa kanta-asiakasohjelmassaan tarjota kanta-asiakkailleen.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja apuna käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Aineistonkeruussa menetelminä olivat teemahaastattelu sekä lomakekysely. Teemahaastattelut olivat tutkimuksen pääasiallinen aineistonkeruumenetelmä. Teemahaastatteluihin osallistui 14 haastateltavaa. Kaikki he olivat GreenStar Hotel Jyväskylän asiakkaita. Kaikki haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, ja osaa haastateltavista haastateltiin puhelimitse. Lomakekysely jaettiin sosiaalisessa mediassa ja siihen vastasi 136 vastaajaa. Suurin osa lomakekyselyyn vastanneista oli vieraillut jossakin GreenStar hotellissa, kaikki kuitenkaan eivät.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että suurimpia motivoivia tekijöitä hotellin kanta-asiakkaaksi liittymiselle ja kanta-asiakasohjelmassa pysymiselle ovat erilaiset taloudelliset edut ja hyödyt. Tutkimuksesta selvisi myös, että vaikka taloudelliset hyödyt ovat suurin houkutin kanta-asiakasohjelmaan liittymiselle, löytyy kiinnostusta myös erilaiselle kanta-asiakasohjelmalle, joka heijastaa GreenStar Hotels Oy:n vihreitä arvoja.
Tutkimuksesta selvisi, että GreenStar Hotelsin asiakkaat ovat kiinnostuneita kanta-asiakasohjelmasta, etenkin jos hotelliketju vielä tulevaisuudessa kasvaa.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja apuna käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Aineistonkeruussa menetelminä olivat teemahaastattelu sekä lomakekysely. Teemahaastattelut olivat tutkimuksen pääasiallinen aineistonkeruumenetelmä. Teemahaastatteluihin osallistui 14 haastateltavaa. Kaikki he olivat GreenStar Hotel Jyväskylän asiakkaita. Kaikki haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, ja osaa haastateltavista haastateltiin puhelimitse. Lomakekysely jaettiin sosiaalisessa mediassa ja siihen vastasi 136 vastaajaa. Suurin osa lomakekyselyyn vastanneista oli vieraillut jossakin GreenStar hotellissa, kaikki kuitenkaan eivät.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että suurimpia motivoivia tekijöitä hotellin kanta-asiakkaaksi liittymiselle ja kanta-asiakasohjelmassa pysymiselle ovat erilaiset taloudelliset edut ja hyödyt. Tutkimuksesta selvisi myös, että vaikka taloudelliset hyödyt ovat suurin houkutin kanta-asiakasohjelmaan liittymiselle, löytyy kiinnostusta myös erilaiselle kanta-asiakasohjelmalle, joka heijastaa GreenStar Hotels Oy:n vihreitä arvoja.
Tutkimuksesta selvisi, että GreenStar Hotelsin asiakkaat ovat kiinnostuneita kanta-asiakasohjelmasta, etenkin jos hotelliketju vielä tulevaisuudessa kasvaa.